Er du Amazons nye private label-protegé?

Amazon giver nu virksomheder muligheden for at blive en del af deres private label.

Traditionelt set har man solgt på Amazon på to måder; som købmand, hvor man lister og sælger sine egne produkter, og som sælger, hvor man sælger sine produkter til Amazon-forhandlere.

Annonce

Nu er der en tredje måde: Amazon private label.

Amazon har lanceret en accelererende indbydelse, som inviterer producenter til at blive en del af Amazon Private Label-familien. Det kunne måske godt gå hen at blive en fordel, idet Amazon typisk giver deres private label-produkter præmieplacering i søgninger samt placeringer i sponsorerede annoncer.

Ud over at promovere sine private labels til forbrugerne, vil Amazon ydermere automatisk promovere de produkter, som den pågældende virksomhed leverer, til erhvervskunder gennem Amazon Business.

- Vores mærker er en samling af private Amazon brands samt et kureret udvalg af mærker, der udelukkende sælges på Amazon. Med ’vores brands’ bringer vi produkter af høj kvalitet til gode priser ud til vores globale netværk af kunder både direkte (B2C) og kommercielt (B2B), udtaler Amazon.

To sider af samme sag

Som virksomhed skal man dog være opmærksom på at afbalancere sin salgseksponering i forhold til ulempen ved at blive et Amazon Private Label. Man vil nemlig ikke være i stand til at sælge det samme produkt på en anden markedsplads eller din egen hjemmeside. 

Amazon vil ikke kun eje mærket, men som et private label kan onlinegiganten bede dig om at finjustere dit produkt eller endda omdanne det fuldstændig.

Men at være en Amazon Private Label-leverandør vil dog ikke forbyde dig at have egne private labels eller sælge under eget firmanavn også. Såvel som tilpasninger på dine egne produkter, vil produkter, man leverer som Amazon Private Label, naturligvis også kræve forskellige emballager, pakningsstørrelser m.m.

Det er også vigtigt at bemærke, at Amazon Private Labels ikke er enkeltprodukter. Som en Amazon Private Label-leverandør skaber man en hel produktlinje (og muligvis flere produktlinjer). Der er også muligt, at Amazon udpeger andre producenter til at supplere de produktlinjer, man allerede leverer som virksomhed.

Annonce

Kilde: Tamebay