Er du opdateret på fordelene i abonnementsverdenen?

Et nyt web-plugin og varer på abonnement skaber salg.

Ehandel.dk har været i kontakt med salgsmanager hos Repiit, Nikolaj Karpathakis, som fortæller om de - ifølge ham - helt åbenlyse fordele ved at bygge sin forretning op på en stabil abonnementsmodel.

Annonce

Men hvorfra udspringer abonnementssoftwaren egentlig?

Oprindeligt har abonnementssoftwaren hos Repiit gjort sin pligt inden for forlagsverdenen, hvor den skulle håndtere subskriptioner på eksempelvis blade. Men i takt med, at denne efterhånden retro-branche dykkede i værdi, blev fokus rettet mod e-commerce-feltet og et helt nyt marked.

Faktisk har der været en 100% stigning hvert år, de seneste 5 år, inden for abonnementsøkonomi - 15% af onlinehandlende har et abonnement på et fysisk produkt og 45% har et abonnement på en streaming-tjeneste. Det fortæller en ny undersøgelse fra McKinsey.

Webshops har i dag mulighed for at tilknytte softwaren og dermed kunne tilbyde kunden faste leveringer inden for en fleksibel forretningsramme.

Hos Repiit skiller softwaren sig ud på brugervenlighed. Kunden kan logge ind og skrue op og ned for frekvens på varelevering samt ændre stamoplysninger og tilmed sætte abonnementet i bero.

 

Så hvordan kommer arbejdet med abonnement e-handleren til gode?

 

Ifølge Nikolaj Karpathakis eksisterer der fem grundlæggende parametre:

Annonce

1) Via convenience ”binder” man sine kunder. På varer, hvor der ikke medfølger den store købsoplevelse, men som man skal have (fx hundemad og tandpasta) sejre bekvemmeligheden.

2) Det er en god service at tilbyde sine kunder faste leveringer på deres yndlingsvarer, og det er endvidere et sellingpoint, der gør, at kunden vælger netop din webshop fremfor konkurrentens.

3) Man er mindre følsom overfor konkurrerende virksomheder, der presser prisen. I følge Mckinsey-undersøgelsen slår 'convenience og personlighed' pris i en abonnementsløsning. Kan man vejlede kunderne i at få den rette mængde, på det rigtige tidspunkt, er man ’home safe’.

4) Webshoppen får et overblik over fremtidige faste ordrer og kan hermed lettere budgettere og indkøbe.

5) Det er en solid fordel med henblik på at fastholde kunder. Webshoppen får et helt nyt forretningsben, der kræver ligeså meget arbejde, som den normale salgskanal – også i forhold til marketing. Det kræver, at man investerer tid i at få abonnementsdelen udviklet, men så får man til gengæld også en væsentligt stærkere forretning end før.

 

To gode råd fra Repiit

  • Det handler om at sætte sig i kundens sted.
    Hvordan får man vejledt kunden bedst muligt i mængde og frekvens? Hvis du møder kundens behov spot on, skaber det synergi og salg i fremtiden. Jo mere du arbejder med vejledning, og jo tættere du kommer på din kundes behov i købsprocessen, jo stærkere bliver din fastholdelsesprocent.
    -
  • Egner produktet sig til abonnement?
    Det er et helt centralt spørgsmål at stille sig selv. Skal gallekjolen på abonnement? Nok ikke. Hvis varen derimod har en høj købsfrekvens, er den formentlig velegnet til abonnementsløsningen.