Er netbutikken dansk? Mange tager fejl

Mange forbrugere tager fejl.

Det kan i disse tider være svært at afgøre ophavet af den netbutik, man lægger sin penge hos.

Beskrivelsen af varer står måske på dansk, og priserne bliver også angivet i danske kroner, men det behøver ikke nødvendigvis betyde, at netbutikken er etableret i Danmark.

Annonce

En ny rundspørge viser, at næsten en tredjedel af forbrugerne herhjemme har købt varer i en udenlandsk netbutik, som de egentlig troede var dansk.

Det kan give anledning til en række problematikker, når forbrugerne ikke er klar over, hvor de handler.

Mange danskere er ikke opmærksomme på toldreglerne og beløbsgrænserne for told og moms, når de handler på nettet. Det kan betyde en ekstraregning, og det er jo ikke nogen sjov overraskelse at få, hvis man tror, man har gjort en god handel. Derfor opfordrer vi helt generelt danskerne til at besøge tjektolden.dk, før man sætter sig til tasterne og køber julegaverne, siger Maren Holm Johansen, handelsdirektør i Toldstyrelsen, i en pressemeddelelse.


Ingen gratis klageadgang

Den nye undersøgelse afslører, at 40 procent af forbrugerne har oplevet besværligheder i forbindelse med et onlinekøb. Det kan eksempelvis være varer, der aldrig dukker op, som ser anderledes ud end på nettet, eller som har en fejl.

Og det kan være meget sværere at komme i kontakt med sælger og få redt trådene ud, hvis handlen er gennemført i en netbutik uden for EU.

Vi hører fra forbrugere, som bliver overraskede, fordi de tror, at de har handlet i Danmark eller EU, men hvor varen så sendes fra et land uden for EU. Det kan gøre det svært at komme efter sælgeren, hvis der er noget galt med varen. I hele EU har du gratis eller billig klageadgang, fx gennem Forbruger Europa – det har du ikke i lande uden for EU, siger Lars Arent, Leder af Forbruger Europa.

Inden for de seneste to år har lige omkring 90 procent handlet i danske netbutikker, overfor 60 procent, der søger netbutikker i andre europæiske lande. Næsten 40 procent har handlet i netbutikker uden for EU.

/Rundspørgen er gennemført af analyseinstituttet Wilke for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blandt godt 1.000 danskere.

Annonce