Et brag af en konference

Øksnehallen dannede i torsdags rammerne om Danmarks største e-handels-event

Annonce

Det var FDIHs e-handelskonference og messe, også kendt som ”Return of Total Retail”, som med sine godt og vel 1000 deltagere fik den velrestaurerede, gamle bygning til at summe af liv.

En dag i markedspladsernes tegn

Ikke overraskende tog mange af dagens oplægsholdere udgangspunkt i forskellige aspekter af de udfordringer og muligheder, som de store markedspladser giver danske e-handlere.

Der blev talt en del om Amazons mulige indtog i Danmark. En interessant vinkel på dette emne kom fra Jacob Risgaard fra Coolshop og Michael Ejby fra Wupti, som begge er godt i gang med at skabe danske markedspladser. Hos Coolshop og Wupti spekulerer man ikke over, hvornår Amazon lander i Danmark, men agerer i stedet, som om de allerede var her og fokuserer på de konkurrencefordele, der er ved at være en dansk markedsplads.

LÆS OGSÅ: Online markedspladser – Trussel eller mulighed?

Et tag-selv-bord af inspiration

Eftermiddagens program var opdelt i 5 tracks, hvor deltagerne havde mulighed for at høre oplæg om bl.a. kunstig intelligens, sammedags-levering, Kina som eksportmarked, kundeadfærd og AR (augmented reality).

Det var sådan en dag, hvor man ville ønske, at man kunne være to steder på én gang.

Time to copy China

Det var titlen på et inspirerende og tankevækkende oplæg, leveret af Kina-eksperten Christina Boutrup.

Havde man forinden haft en forestilling om Kina som et tilbagestående land, hvis største bedrift var at kopiere den vestlige verdens produkter, så fik man en voldsom øjenåbner. Teknologisk er kineserne på mange områder langt foran resten af verden.

Annonce

– Noget af det, som jeg tror I virkelig kan blive inspireret af i Kina, det er den store online-to-offline-revolution, der er i gang – O-to-O. 95% af internetforbruget sker på en smartphone, dvs. man har internettet lige her, og derfor kan man ikke altid mærke, om man er på internettet eller om man er i den fysiske verden. De to verdener smelter sammen, fortalte Christina Boutrup.

LÆS OGSÅ: Kineserne vil have nordisk kvalitet

En flot finale

Dagen blev rundet af med et oplæg fra EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun stillede skarpt på nogle af de problemer, som multinationale virksomheder – heriblandt markedspladser som Amazon – volder europæiske e-handlere, og på hvordan hun og hendes kolleger arbejder for at sikre fair konkurrence.

Et af indsatsområderne er transparens. Margrethe Vestager ytrede et klart ønske om at gøre noget ved den lukkethed, man som e-handler oplever, hvis man benytter markedspladserne som slagsplatform.

– Derfor forslaget om at indføre et andet krav om gennemsigtighed, sådan at hvis man er den lille butik, hvis handel er afhængig af en platform, så har man krav på at vide hvad der sker, hvornår det sker og hvor man kan henvende sig, så man kan få det til at holde op med at ske, fordi ellers kan man ikke drive sin forretning, sagde Margrethe Vestager.

Tak til FDIH for en veltilrettelagt og inspirerende dag. Vi har sat kryds i kalenderen d. 9. oktober 2019, hvor næste års e-handelskonference finder sted.