Det har været et exceptionelt år for Salling Group, som i sit nyligt offentliggjorte regnskab kan melde om historisk vækst.
Omsætningen og indtjeningen steg til redkordniveauer i en række kæder, og en del strategisk, vigtige beslutninger blev gennemført.
Salling Groups omsætning steg med 838 mio. kroner til 56,7 mia. kroner i 2019, fraregnet aktiviteterne i frasolgte Netto Sverige.
Årets resultat, inklusive indtægten fra Netto Sverige, landede på 2,42 mia. kroner, hvilket er det næsthøjeste resultat i koncernens historie.
Samtidig har Salling Group tilbagebetalt 2,7 mia. kroner i realkreditlån, hvilket har reduceret den samlede nettogæld og stiller virksomheden i den stærkeste finansielle situation siden finansieringen af tilbagekøbet af aktierne fra A.P. Møller-Mærsk i 2014 og 2017.
I en kommentar til regnskabet fortæller administrerende direktør, Per bank, om den positive udvikling.
Der er tale om et stærkt år, hvor fremgangen blev drevet af vores kerneforretning både i Danmark og i udlandet. Netto Danmark leverede sit bedste år i kædens historie og præsterede i lighed med føtex sin højeste indtjening nogensinde. Samtidig leverede Netto Polen og Salling Stormagasiner også omsætningsrekorder. Med den udvikling i ryggen kan vi fortsætte med at investere i lavere priser og bedre indkøbsoplevelser for kunderne på tværs af vores kæder, ligesom det gør os i stand til sammen med leverandører og samarbejdspartnere at tage endnu mere ansvar for de samfund, vi er en del af, siger Per Bank i en pressemeddelelse.
Sidste år blev BR-kæden føjet til Salling Groups aktiviteter. Varelageret og rettighederne til BR-brandet blev opkøbt, og gjorde Salling Group i stand til at åbne 26 legetøjsbutikker over hele landet samt en BR-webshop.
Opkøbet beløb sig til 205 millioner kroner.
LÆS OGSÅ: Fætter BR genopstår til foråret
Hvad med coronakrisen?
De økonomiske konsekvenser af COVID-19 er svære at forudse, og det gør det svært for koncernen at fastlægge sine forventninger til næste år, fremgår det af pressemeddelelsen.
Salling Group har dog søsat en række initiativer, som skal dæmpe krisens indvirkning.
Det indebærer blandt andet tilsidesættelse af kredittid for allerede modtagne fakturaer fra små og mellemstore leverandører og derudover et straks-betalt beløb på 500 mio. kroner for at forbedre likviditeten hos de samme leverandører.
Der er ingen tvivl om, at corona-miseren er ukendt territorium, som koncernen, ifølge Per Bank, stræber efter at betræde efter bedste evne og på den mest hensigtsmæssige måde.
”Vi kommer til at gøre alt, hvad vi overhovedet kan for at hjælpe vores kunder gennem den kommende tid. Ingen af os har befundet os i en lignende situation før, og jeg vil gerne takke myndighederne for et eksemplarisk samarbejde indtil nu og kunderne for at vise hensyn og have tålmodighed. Samtidig er jeg overordentligt stolt af alle mine kolleger i Salling Group, som har ydet en kæmpe indsats, afrunder han.