Et paradigmeskifte: Er du klar til at rykke på e-commerce 2.0?

Ehandel.dk har talt med direktøren fra Saxo, Jørgen Balle Olesen, og fået en snigpremiere på e-commerce 2.0 samt fire nye budskaber.  

I den midtjyske by Skive, torsdag d. 7. februar 2019, løber Ehandelsdagen af stablen. En dag med 15 værdiskabende foredrag og mulighed for skrap networking.



Det handler helt grundlæggende om at give danske e-handlere mulighed for at sætte den rette kurs for deres forretning.

Èn af de mange erhvervskompetente foredragsholdere er e-boghandlen Saxos direktør og stifter, Jørgen Balle Olesen, som skal udrulle en case om fremtidens e-commerce. Stort vareudvalg, hurtig levering og lave priser er nemlig ikke længere nok.

Og hvad gør man så?

E-commerce 2.0

Det første e-commerce-slag var en kamp mellem de traditionelle, fysiske butikker og internetforretningerne. Det kredsede om, at nettet begyndte at kunne løse nogle basale behov på en mere optimal og effektiv måde end butikken.

Et stort sortiment, lavere priser, convenience og hurtig levering.

– Netbutikker har ikke dyre lokationer, og derfor kan priserne presses i bund – med stor volumen og en skalérbar platform bliver marginalomkostningerne lavere, og det kan komme kunderne til gode. I netbutikken kan man føre et meget større katalog end i den fysiske butik, hvor pladsen er begrænset. Et stort udvalg – den såkaldte longtail – har nok været en af de afgørende parametre for, at e-handlen har udviklet sig til at blive en væsentlig afsætningskanal.

Men ifølge direktøren befinder vi os nu i et nyt paradigmeskifte. Markedet står overfor at skulle kæmpe med internationale kræfter – nu er det en helt anden battleground.

LÆS OGSÅ: Blockchain: et gigantisk flop eller det nye sort?

E-commerce 2.0 handler om brand og engagement.

Fire nye budskaber

1. – Det handler om at dyrke nichen

– Amazon er en ’everything-store’.  De er dygtige til at levere varer, men for dem er en vare ”bare” en vare. Hvis man tager et nicheudgangspunkt, hvor man dyrker og forfiner sin kategori, er der mulighed for at differentiere sig. Grundstenen er, at vi skal gå bagom varen. I Saxo handler det eksempelvis om at indsamle metadata om produkterne, så de er endnu bedre beskrevet fx i form af produkt-videoer.

Vi kommer også bagom dem, der skaber værkerne – forfatterne – som vi ved at læserne er meget interesserede i at møde og følge. Og så arbejder vi med, at kunderne i højere grad er dialog både omkring produkter og forfattere, så det ikke bare er bogen i sig selv, der er produktet, men også de samtaler, der opstår omkring bogen. Vi dyrker vores niche. Endelig kører vi en ny content-strategi, hvor vi primært har unikt indhold i vores kanaler. Indhold, som skaber ægte værdi for vores kunder, og som skaber dialog, relation og loyalitet.

2. – Den brandmæssige position er central

– Det er ikke nogen hemmelighed, at Amazon må gå på kompromis på en række parametre. Det er velkendt, at de ikke nødvendigvis altid behandler deres medarbejdere lige godt. Lønninger, der bliver presset ned, ringe arbejdsforhold, alternative skattemodeller etc. De har drevet deres kundefokus til det ekstreme måske på bekostning af andre værdier, og der synes ikke at være noget ’højere’ formål med deres virksomhed. Vi ser i stigende grad, at især den yngre generation begynder at se efter virksomhedernes værdiposition og stille spørgsmålstegn ved, om det hele ’bare’ handler om penge.

Som virksomhed må man prøve koble sig på nogle af de større problematikker i verden, fordi dem skal vi i stigende grad være med til at løse. Og i sidste ende skal man som brand og virksomhed sætte et positivt aftryk på verden – gøre den til et bedre sted at være. Hos Saxo handler det om, hvad bøger kan gøre for os som mennesker og som samfund. Bl.a. bidrager bøger til fordybelse, anti-stress og som værn mod fake-news i uvedkommende flows på nettet.

Vi giver litteratur og læring videre til vores hjemlige læsere, men vi vil også gerne være med til at lære børn i andre dele af verden at knække læsekoden. Derfor støtter vi op om FN’s verdensmål nummer 4, der handler om kvalitet i uddannelsen. Konkret har vi tidligere i år indledt et samarbejde med Unicef, hvor man har mulighed for at give en mikrodonation, når man køber en bog hos Saxo efter princippet: ”køb en bog, gi’ en bog”. Det har vores medarbejdere og vores kunder taget rigtig godt mod, og vi forventer at kunne sende ½ mio. kr. videre til unicef i år.

3. –Mennesker bag ’maskinen’

Jørgen Balle Olesen fortæller også, at mange internetbutikker, i kundens øjne, godt kan opfattes som én stor maskine. Det bliver meget mekanisk, så det er vigtigt at ’fortælle’ om menneskerne bag.

– Vi er ikke bare stærke algoritmer; vi har også ansigter, stemmer og holdninger til den verden, der omgiver os. Så spørgsmålet er, hvordan vi gør os synlige som medarbejdere, men også som det community, der udgør os i form af fx læsere og forfattere?

Vi vil gerne sætte ansigter på forretningen, og det gør vi både digitalt, men også gennem en række events, hvor kunderne møder Saxo-medarbejdere og forfattere på fx bogmesser, til forfatterarrangementer, Bogbanko og lignende tiltag. Vores kunder må også gerne vide, at vi selv læser en masse bøger og går op i de varer, vi sælger. Bl.a. gør vi meget ud af kuratering og hjælp til at inspirere til de allerbedste læseoplevelser for den enkelte.

4. – Nye forretningsmodeller der peger fremad

– Det handler om at finde de forretningsmodeller, der gør, at kunderne bliver mere loyale og engagerede. Abonnementsmodeller er vigtige, for det betyder at læserne mere ser din virksomhed som en ’service’ end et sted, man handler i ny og næ. Men hvordan kan man sikre sig endnu mere engagement? I Saxo prøver vi at forstå vores kunder. Der er flere digitale tjenester, der især har fokus på lydbøger – et område i kraftig vækst. Dem vil vi også gerne servicere via vores streaming-app. Men langt de fleste læsere foretrækker fortsat den fysiske bog og 80 procent af markedet er stadig fysiske bøger.

Derfor laver vi kombinationsløsninger, hvor nye forretningsmodeller – som vores Saxo Premium – kan understøtte kundens behov for både lydbøger, e-bøger og fysiske bøger. Vi tror, det er vejen frem, når man skal opbygge loyalitet. Kunderne pendler i stigende grad mellem formaterne, fx lydbogen til gåturen og den fysiske bog som godnatlæsning. Det er også et ultimativt produkt til bogelskerne, der så at sige vil ”kædelæse”, dvs. hele tiden have den næste bog liggende klar.

Du kan høre meget mere om e-commerce 2.0, og mange flere brancherelevante koncepter, til e-handelsdagen 2019 i Skive.

Læs mere om ehandelsdagen her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest