Et samarbejde som skal løse én af nethandlens mest velkendte udfordringer

Mere tryghed på online markedsplads

Ifølge fragtfirmaet Bring og markedspladsen Reshopper, hvor man kan købe og sælge børneting, eksisterer der en massiv problemstilling for nutidens forbrugerne.

Annonce

Når danskerne handler på de digitale markedspladser, er fragt og betaling nemlig typisk delt op i to uafhængige processer.

Men nu samler Reshopper det hele i én app, hvor de håndterer processerne automatisk, således at pengene følger pakken:

- Med Reshoppers nye løsning skal man som køber ikke længere overføre penge til sælger via fx MobilePay eller netbank, og man skal heller ikke længere selv sørge for fragtbetaling med pakkelabels og så videre. Vi har bygget det hele ind i Reshopper-appen, forklarer Anders Dahl Pape, appudvikler og Reshopper-medstifter, i en pressemeddelelse.

Modellen er, at når en sælger modtager et bud og accepterer det, så vil sælger få tildelt en pakkekode, som kan skrives direkte på pakken.

Sælgeren tager pakken med i en Bring-pakkeshop eller -pakkeboks, og indleverer den ved at scanne den indbyggede pakkelabel-stregkode i appen, og først når pakken er registreret, trækker Reshopper pengene fra købers betalingskort.

På den måde sikrer man, at sælger sender en pakke, og at køber betaler.

Anders Dahl Pape påpeger, at brugerne også vil opleve at spare tid, fordi de ikke behøver at aftale praktiske detaljer i samme omfang som tidligere:

- Hidtil har fragtprocessen været besværlig, fordi sælger og køber typisk skal aftale en række praktiske ting, når en handel er indgået, for eksempel hvornår skal der betales, på hvilken betalingsform, med hvilken fragtløsning, og hvornår pakken sendes. Alt dette kan nu håndteres automatisk af Reshopper, når en handel startes.

Annonce

Bring og Reshopper er et grønt match

I de seneste år har Bring øget sit fokus markant på at skabe bæredygtige og grønne løsninger. Derfor har samarbejdet med Reshopper været et oplagt og naturligt match.

- Som et af Nordens største logistikvirksomheder er det vigtigt for os at tage ansvar og arbejde aktivt for at reducere vores miljøbelastning, og derfor er vi glade for vores samarbejde med Reshopper, siger Brings adm. direktør, Jens Rom.

Også for Reshopper giver samarbejdet med Bring rigtig god mening:

- En del af Reshoppers styrke er de lokale handler, som er den mest bæredygtige måde at handle genbrug. Men vi kan også se, at der er et stort ønske om at kunne sende varer mellem brugere, som ikke bor helt tæt på hinanden. Når det behov skulle imødekommes, var det vigtigt for os, at Bring også i deres øvrige virke arbejder på at tage ansvar og løbende forsøger at gøre leveringen af pakker endnu grønnere ved for eksempel at arbejde aktivt for at reducere Brings miljøbelastning, siger Reshopper-medstifter og adm. direktør, Nicolai Danmark Johannesen.


Lokale handler for trecifret millionbeløb øges med fragt

Nicolai Danmark Johannesen kan også tydeligt se, at interessen for at købe og sælge second-hand er vokset over de seneste år, og han mener ikke, der er nogen udsigt til, at det ændrer sig.

- Bytteøkonomien vinder større og større indpas:.Vi vil hinanden meget mere for et større fællesskab, der er til fordel for klimaet, eller dét at kunne hjælpe sine naboer. Flere second-hand butikker vinder frem i gadebilledet, og derfor er det også naturligt, at det bliver en større del at onlinehandlen. Det er trods alt mere bæredygtigt at sende på tværs af landet, end at få produceret nyt og tilsendt fra et fjernt land, siger Jens Rom til Ehandel.dk.

Reshoppers brugere har de seneste 12 måneder oprettet 3,5 millioner varer og omsat for et trecifret millionbeløb.

-  I første halvår af 2019 har Reshoppers brugere haft en flot omsætning og solgt over en halv million varer via appen, og det er en stigning på 42 procent, når man sammenligner med samme periode for tre år siden, tilføjer han i en mail til Ehandel.dk.


Sikker betalingsløsning skal fjerne utryghed

Udover fragtfirmaet Bring er også den finansielle servicevirksomhed Reepay involveret.

For mange kan det det være en jungle at handle secondhand med andre på de digitale markedspladser, fx Facebook.

Selvom man gerne vil tro på det bedste i mennesker, nager der hos mange stadig en tvivl i baghovedet om at blive udsat for svindel og snyd.

- Reepay er stolte over at kunne være med til at minimere den usikkerhed, man kan have i baghovedet, selvom vi jo nok alle gerne vil tro på det bedste og ikke forventer at blive snydt. Men et sted som Reshopper skal være en tryg markedsplads for de mange børnefamilier, og med vores ekspertise i betalingsløsninger er vi glade for at kunne være med til at sikre, at Reshoppers medlemmer kan betale enkelt og sikkert, siger adm. direktør i Reepay, Robert Mygind.

Den nye betalings- og fragtløsning er resultatet af et langstrakt udviklingsarbejde, og Reshopper vil, som en del af den nye model, tage et mindre servicegebyr samt få del i fortjenesten ved pakkefragten.

- Vi tror på, at den her løsning sætter en helt ny standard, og at den vil blive fremtiden for betalinger mellem private ved forsendelse. Vi ved, at mange af vores brugere er meget optaget af genbrug og bæredygtighed, og at de selvfølgelig også gerne vil spare penge på at give andres varer en forlænget levetid, så de bekymringer, der kan være omkring pengeoverførsel og fragtbesvær skal helst ikke stå i vejen for alle de positive sider ved secondhand-tanken, afslutter medstifter Nicolai Danmark Johannesen.