Skal stoppe uhensigtsmæssig brug af data.
EU er begyndt at kigge Amazon mere over skulderen med en mistanke om, at onlinegiganten misbruger sin position på markedet. Det handler ikke om skatteunddragelse denne gang – noget, der har været på dagsordenen flere gange før.
EU er bekymret for, at Amazon bruger de data, de indsamler på markedspladsen, til at sælge deres egne produkter mere effektivt. Alle e-handelstransaktioner på markedet giver selvfølgelig Amazon en unik og nuanceret opfattelse af, hvad kunderne ønsker og har behov for.
Reuters meddeler, at EU nu overvejer at foretage ændringer i, hvordan virksomheder, der styrer store netværk og markedspladser, må og skal håndtere data.
Den danske politiker Christel Schaldemose har foreslået 'kinesiske mure' inden for forretningsenhederne.
Vil oprette informationsbarrierer
Det handler helt grundlæggende om at skabe informationsbarrierer mellem forskellige forretningsenheder, så potentielle interessekonflikter kan undgås. I dette tilfælde bør Amazon ikke kunne dele transaktionsdata med virksomhedens egen salgsafdeling.
- For at sikre retfærdighed bør ISP-udbyderen ikke have lov til at videregive data, der bliver genereret af en virksomhedsbruger, til tredjeparter og kommercielle formål, uden samtykke fra brugeren. Det gælder også brug inden for egen virksomhedsstruktur, forklarer forslaget.
Det nye forslag vil også påvirke søgemaskiner, hotelbookingssteder og mobile applikationsbutikker.