Europa vil beskytte forhandlere på de store online markedspladser

Syv nye regler

Annonce

Europa-Parlamentet, Rådet for Den Europæiske Union og Europa-Kommissionen, ønsker regler, som har til formål at gøre det lettere for virksomheder og forhandlere at bruge de store, online markedspladser og platforme.

Parlementet har nu indvilliget i at oprette syv nye regler
for at skabe en mere retfærdig praksis på online platforme.

Annonce

De nye regler er rettet mod forhandlere, der sælger online via markedspladser, hoteller, der bruger bookingplatforme og app-udviklere, der sælger deres apps online.

LÆS OGSÅ: Online markedspladser – Trussel eller mulighed?

Målet er at skabe et mere forudsigeligt og gennemsigtigt handelsmiljø online, siger Europa-Kommissionen.

- Platformene har fået en enorm magt, og lovgivningen har ikke tidligere forholdt sig til den nye virkelighed. Derfor er det på høje tid, at EU nu skrider til handling. Det hilser vi velkomment, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH i en nyhedsartikel.


42 procent af SMV'er bruger online markedspladser

Det er ingen overraskelse, at Europa – proaktivt – forsøger at
beskytte online-forhandlere.

Næsten halvdelen (42 procent) af små og mellemstore
virksomheder i EU bruger online markedspladser til at sælge deres produkter og
tjenester.

..Og næsten 50 procent af disse virksomheder oplever problemer.

Omkring 38 procent af problemer, vedrørende kontraktforhold, forbliver uløste, mens 26 procent er løst, men med vanskeligheder.  Det resulterer i omkring 2 mia. euro, der går tabt i direkte salg.

LÆS OGSÅ: Strategi-guide: Sådan kommer du i gang med at sælge på de store globale markedspladser

7.000 online markedspladser opererer i EU

Der er omkring 7.000 online markedspladser og platforme, der
opererer i EU.

Disse platforme er ikke kun store spillere, såsom Amazon, Booking.com eller eBay, men også meget små startups, som ofte har stor forhandlingsmagt overfor brugerne.

Her er de syv nye regler, der bør gælde for ikke kun online markedspladser og platforme, men også søgemaskiner:

  1. "No more sudden, unexplained account suspensions
  2. Plain and intelligible terms and advance notice for changes
  3. Transparent ranking
  4. Mandatory disclosure for a range of business practices
  5. All platforms must set up an internal complaint-handling system to assist business users
  6. Platforms will have to provide businesses with more options to resolve a potential problem through mediators
  7. Business associations will be able to take platforms to court to stop any non-compliance with the rules"

Kilde: Ecommercenews