Faldende salg hos Matas – men fart på online

Detailkæden Matas har netop aflagt halvårsregnskab. Det viser, at der forventes en smule mere af årets samlede resultat end hidtil.

I løbet af årets første seks måneder har salget hos Matas nået 1621 mio. kroner, hvilket er uændret sammenlignet med sidste år.

Annonce

Det tager blandt andet afsæt i et lavere salg i de fysiske butikker.

- Vi sælger lidt mindre i kvartalet, men tjener til gengæld en spids mere. Resultatudviklingen er dermed stabiliseret for andet kvartal i træk, selv om konkurrencen er hårdere end nogensinde, siger administrerende direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i en kommentar.

Kæden forventer lidt mere af årets samlede resultat, end hidtil. Forventningerne til EBITDA-marginen for hele 2018/19 øges derfor fra over 14,5 procent til over 15 procent.

Onlinesalg steget med 55 procent

Men selv om halvåret ikke har vist sig fra sin bedste side med henblik på det fysiske salg, har onlinesalget hos Matas klaret sig ganske fornuftigt.

I årets første seks måneder er salget på matas.dk steget med hele 55 procent.

- Matas.dk har sat vækstrekord. Kunderne har taget godt imod vores satsning på lynhurtig dag-til-dag og samme-dag levering. Alene i regnskabsårets andet kvartal leverer vi en digital vækst på hele 61 procent, hvilket er den højeste vækstrate siden matas.dk introducerede onlinesalg for godt 10 år siden, udtaler direktøren.

Gregers Wedell-Wedellsborg fortæller også, at Matas helt overordnet har stort fokus på at blive stærkere rent digitalt.

Et nyligt opkøb af virksomheden Firtal Group, der har en række webshops, skal også hjælpe med at understøtte den målsætning.

Annonce

Tidligere på året har Matas søsat en ny strategi, hvor der over en periode på fem år skal investeres 600 millioner kroner i at styrke Matas’ onlineindsats og modernisere butikkerne.

Matas har 277 butikker rundt i Danmark og en enkelt på Grønland. Kæden har omkring 2500 ansatte.

 

Foto: Pressefoto. Matas i Fields