FDIH forventer ny Black Friday-rekord

Hver tredje dansker har planer om at shoppe på årets største shoppingdag

Prognoserne for Black Friday 2019 er lovende. Ifølge FDIH regner 35 procent af de danske forbrugere med at benytte sig af nogle af de mange tilbud på årets største shoppingdag. Det er en stigning på 3 procentpoint i forhold til sidste år.

Hos FDIH har man store forventninger til årets Black Friday.

Annonce
Annonce

Kendskabet til Black Friday er helt i top, og især de yngre forbrugere har taget tilbudsdagen til sig. Hvis de sætter handling bag ordene, så kan det blive en rekordstor handelsdag, siger FDIHs administrerende direktør, Niels Ralund.

Pengene sidder løst på de danske forbrugere

Af de 35 procent, der går i shopping-mode på Black Friday, har godt og vel hver femte planer om at bruge mere end 5000 kroner, og kun 12 procent regner med at holde sig under 1000 kroner.

De danske netbutikker kan forvente endnu flere besøgende end i 2018. 59 procent af Black Friday-shopperne har planer om at handle i danske netbutikker, hvilket er 3 procentpoint mere end sidste år.

Også udenlandske netbutikker kan se frem til en lille stigning i antallet af besøgende – fra 21 til 22 procent.

Ikke overraskende går det den modsatte vej for de fysiske butikker. Kun 43 procent af dem, der har planer om Black Friday-shopping, regner med at gå i fysiske butikker for at handle. Sidste år var dette tal 45 procent.

Det er bekvemmeligheden, der kommer til udtryk. Det er simpelthen nemmere på nettet, hvor man hurtigt kan finde præcis den vare, man leder efter. Samtidig slipper man for køen, og så kan man handle, når man tid, siger Niels Ralund.

Den store tilbudsjagt

Forbrugerne forventer massive rabatter på Black Friday, og mange tilbageholder deres købetrang forud for den store dag.

Ifølge Niels Ralund har cirka hver fjerde udsat køb, fordi de forventer at finde de pågældende varer på tilbud på Black Friday.

Annonce
Annonce

Bliver 2019 et rekordår for Black Friday?

Dern hidtidige rekord for Black Friday i Danmark blev sat 2017. Alene Dankort-betalingerne på denne dag beløb sig til 2,1 milliarder kroner.

På grund af den sene placering af dette års Black Friday forventer bl.a. Salesforce, at mange netbutikker vil udvide Black Friday, så det nærmere bliver en Black Week. Denne ”tyvstart” kan godt gå hen og tage toppen af salget på selve Black Friday. Det bør derfor ikke nødvendigvis betragtes som en fiasko, hvis selve Black Friday ikke slår rekorden fra 2017.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!