FedEx slår op med Amazon: En strategisk beslutning

Mange penge på spil



Fragtgiganten og e-handelsgiganten skiller vejene.

Fragtfirmaet FedEx har meldt ud, at det ikke vil forny deres aftale med Amazon i USA. Dette skal angiveligt være en strategisk beslutning, og FedEx vil i stedet investere på det større e-handelsmarked.

Ifølge flere amerikanske aviser er denne nyhed ikke helt uventet, da Amazon langsomt, men sikkert, har udvidet sit eget logistiknetværk de seneste år.

Dette er i tråd med, at selskabets fragtomkostninger er faldet, og at man dermed vil tage kontrol over en større del af logistikdelen.


Vi respekterer FedEx’ beslutning

FedEx fortæller samtidig, at Amazon kun tegner sig for 1,3 procent af fragtselskabets samlede omsætning i 2018.

– Vi respekterer FedEx’ beslutning og takker dem for at have hjulpet Amazon-kunder gennem årene, sagde Amazon i en udtalelse til medierne.

Der ser ud til at handle om millioner af dollar, som man nu giver op, men ifølge analytikere er Amazon sandsynligvis én af ​​FedExs mindst rentable kunder.

Det skal også tilføjes, at Amazon ifølge flere målinger tegner sig for omkring halvdelen af ​​e-handlen i USA. FedEx skal nu fokusere på den anden halvdel af onlineshopping i landet.

– Vi er spændte på fremtiden inden for e-handel og vores rolle som ledere i det, sagde FedEx i en udtalelse.

Aftalen, der nu er opsagt, gælder dog ikke levering af ’last-mile leverancer’. I forhold til sidstnævnte synes Amazon imidlertid at bruge UPS i tilfælde, hvor de ikke klarer sig selv.

En mening om “FedEx slår op med Amazon: En strategisk beslutning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest