Flere tusinde kopivarer sniger sig ind over grænsen

Tallet er stadigt stigende

Annonce

E-handelsgiganter som Amazon og Alibaba har i løbet af de seneste år lagt meget arbejde i at slippe af med piratkopier.

Kampen mod fuskerne har efter alt at dømme været vellykket, i hvert fald på deres platforme.

Annonce

LÆS OGSÅ: Instagram – et slaraffenland for svindlere

Og selv om varer fra udenlandske netbutikker er populære hos danskerne, er det ikke altid varer med et kvalitetsstempel, der kommer ind af døren.

Der eksisterer nemlig et vedvarende problem, hvad angår køb af kopivarer, der kan være ulovlige eller potentielt farlige, lyder det fra Toldstyrelsen.

Det kan være lige fra falsk medicin til tøj og kosmetik.

Antallet af sager med kopivarer er over de seneste fem år steget fra ca. 1.500 sager i 2014 til 2.500 sager i 2018, hvilket svarer til en stigning på ca. 65 pct. Det skriver Toldstyrelsen i en pressemeddelelse.

- Vi har over de seneste fem år oplevet en markant stigning i sager med kopivarer købt på nettet. Kopivarer kan være ulovlige og skadelige for forbrugerne, og kopierne skaber konkurrenceforvridning for danske virksomheder. I Toldstyrelsen har vi derfor fokus på kontrolindsatsen, men også i vejledningen til forbrugerne, siger Preben Buchholtz Hansen, kontroldirektør i Toldstyrelsen, i pressemeddelelsen.


Instagram er Mekka for copycats

Tal fra Foreningen for Dansk Internethandel viser, at danskerne handler for 100 milliarder kroner online hvert år – herunder går flere i dyre abonnementsfælder eller ender med at få ulovlige varer ind ad døren.

..Og selv om det ikke er direkte ulovligt at købe kopivarer på nettet, er det en uheldig tendens, idet man kan risikere, at varen bliver tilbageholdt – eller i værste tilfælde, at varen er direkte farlig.

ifølge nyhedssiden Fast Company har kopister også slået rødder på den populære sociale medieplatform, Instagram.

Siden nytår er der blevet markedsført ulovlige kopivarer i 65 millioner indlæg via 50.000 forskellige konti. Det svarer til 16 millioner indlæg om måneden.

I modemiljøet er Louis Vuitton, Chanel og Gucci hårdest ramt og bliver konstant åndet i nakken af de mange copycats.

Kilde: Finans