Forbrugernes forventninger til levering anno 2018

En sammenligning af kundernes forventninger i Danmark og de øvrige nordiske lande.

Gennem de senere år har danske e-handelsvirksomheder fået store udfordringer på fragtområdet.

Annonce

De danske fragtpriser ligger generelt højt i forhold til andre lande, og det gjorde ekstra ondt i budgetterne, da der d. 1. januar 2017 blev lagt moms på fragten.

Samtidig har forbrugernes forventninger til levering været støt stigende. Det gælder både pris, leveringstid, leveringsmetoder og informationsniveauet i forbindelse med leveringen.

Og det er os her i Danmark, der er allermest krævende.

Hurtig levering

Vi danskere bryder os ikke om at vente på vores pakker. Mange af os er begyndt at tage dag-til-dag-levering som en selvfølge, når de handler på nettet, og leveringstider på mere end 2 dage opleves ofte som direkte uacceptable.

Vores naboer mod nord er mere tålmodige.

Særligt i Norge sætter geografien en naturlig begrænsning for logistikken. Store afstande og et ikke særlig fintmasket vejnet betyder lange transporttider. Nordmændene er derfor vant til at vente lidt længere på deres pakker end de fleste andre.

Desuden lægger både nordmændene og finnerne en stor del af deres køb i udenlandske netbutikker og er derfor vant til lidt længere leveringstider.

LÆS OGSÅ: Mobilbetalingens himmelflugt

Annonce

Leveringsformer

Danskerne vil have frit valg på alle hylder. Vi henter hellere end gerne vores pakker i pakkeshoppen, i pakkeboksen eller hos naboen, så vi ikke risikerer at måtte vente en ekstra dag på vores varer. Samtidig vil vi selvfølgelig også have muligheden for levering til døren, allerhelst på et tidspunkt vi selv vælger.

Mange danskere sætter desuden pris på selv at kunne vælge, hvilket fragtfirma der skal levere deres pakker. Det lægger man ikke nær så meget vægt på i Sverige og Finland, og da slet ikke i Norge.

Lige som hos danskerne er pakkeboksen et populært valg blandt de finske forbrugere, mens denne leveringsform spiller end langt mindre rolle i Norge og Sverige. Her foretrækker man i højere grad at hente sine pakker på et udleveringssted eller i den gode, gamle postkasse.

Også i Finland foretrækker de fleste at hente deres pakker på et udleveringssted. Et andet populært valg i Finland er levering til døren på et selvvalgt tidspunkt.

LÆS OGSÅ: Danske pakkeleveringer kører på globale skinner

Gratis fragt

Forventningen om gratis fragt er stigende i hele Norden, og alt tyder på at denne tendens kommer til at fortsætte. På dette punkt er det for en gangs skyld os danskere, der har de laveste forventninger.

Det ser dog anderledes ud med gratis returfragt. Her er vi danskere igen i front som de mest krævende.

Informationsniveau

Både danskerne og svenskerne finder det meget vigtigt at få klar besked om hele leveringsforløbet. De vil vide hvordan og hvornår de får deres pakke og forventer at blive opdateret undervejs i processen.

De norske og finske forbrugere er lidt mere tolerante på dette punkt, da de er vant til et lavere informationsniveau fra udenlandske webshops.

Kilde: PostNords rapport ”E-handel i Norden 2018”