Nye tal: Forbrugertilliden er steget – ”Et lyspunkt”

Fald i smittetryk. 

Ængstelighed, frustration, længesel..

Det danske detailled har blødt, og følt, i et par måneder nu og haft stærkt brug for at igen at kunne drive forretning og byde kunder velkommen.

Annonce

Men det er selvfølgelig ikke helt nok – der skal også eksistere tillid og købelyst hos forbrugerne for at hjulene atter kan dreje rundt.

Heldigvis er den samlede forbrugertillid steget til minus 8,8 i maj fra minus 11,9 i april. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik.

De danske forbrugere er således begyndt at udvise større optimisme omkring den økonomiske situation i landet.

Tore Stramer, cheføkonom i Dansk Erhverv, peger på, at den gradvise åbning af Danmark har meget at sige ift. den positive udvikling.

Selv om forbrugertilliden fortsat ligger på et ekstremt lavt niveau, så er det et lyspunkt, at de seneste måneders voldsomme fald i forbrugertilliden nu er stoppet op. Den lille stigning i forbrugertilliden skal formentlig ses i sammenhæng med, at faldet i smittetrykket har muliggjort en gradvis genåbning af samfundet siden midten af april, siger han.

Undersøgelsen afslører dog også, at forbrugernes syn på landeøkonomien holder tilliden nede.

Med andre ord er indtrykket, at "naboen" bliver hårdere ramt end en selv. Netop det forhold skal vi rent faktisk glæde os over, da det kan understøtte danskernes vilje og lyst til at sætte gang i forbruget i takt med genåbningen, siger Jeppe Juul Borre, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank.

Arbejdsløsheden forventes også at være højere om et år, iblandt de adspurgte.

Annonce

Opgørelsen fra Danmarks statistik tager afsæt i interviews og besvarelser fra forbrugere fra 1. til 17. maj. De er blandt andet blevet spurgt ind til både privat- og nationaløkonomi.