Frit fald i marts: “Situationen har lamslået branchen”

E-handlen løfter.

I marts faldt Lindex' omsætning med 41 procent som følge af coronakrisen. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse i dag.

Derimod har Lindex oplevet et markant løft i e-handlen, som så mange andre virksomheder, i takt med at virussen har spredt sig.

Annonce

E-handlen steg med 36,6 procent i løbet af første kvartal. I perioden fra den 13. til den 31. marts var online-stigningen 156 procent.

I forhold til Lindex’ samlede salg i 1. kvartal, udgjorde e-handlen 9,2 procent, hvilket kan sammenlignes med 5,8 procent i samme kvartal sidste år.

Vi startede året med stærk salgsvækst og lønsomhed, men på grund krisen har vores situation ændret sig. I overensstemmelse med regeringens retningslinjer har vi været nødt til at lukke vores butikker på nogle af vores markeder, hvilket naturligvis giver udfordringer. For at imødekomme den reducerede efterspørgsel i den fysiske butik, har vi handlet hurtigt og implementeret et program, som skal skære ned på omkostninger, samt øget vores fokus på at møde salgsvæksten online, siger Lindex' CEO, Susanne Ehnbåge, i en kommentar.

Ifølge oplysninger til Ehandel består ”omkostningspakken” af flere elementer.

Vi har implementeret flere foranstaltninger, hvor vi har prioriteret og evalueret på både omkostninger og investeringer. Vi har permitteret nogle af vores medarbejdere i Sverige, samt foretaget personaletiltag på andre markeder, hvor handlingspakkerne ser lidt anderledes ud. Vi har også genforhandlet husleje og leverandøraftaler. Derudover har vi justeret vores ordreindtag og øget vores fokus endnu mere på den digitale kanal for at imødekomme stigningen i antallet af kunder, der handler online. For eksempel har vi øget vores volumen, tilpasset vores markedsføring og styrket vores ressourcer på vores e-handelslager og i vores kundeserviceafdeling, siger Kristina Hermansson, kommunikationschef hos Lindex, til Ehandel.

Susanne Ehnbåge har håb for fremtiden og regner stærkt med, at forretningen kommer til at se bedre tider.

I de sidste to år har vi haft en stabil indtjening hos Lindex, indtil corona-krisen lamslog branchen.

Fremtiden kommer til at betyde ændrede forbrugsvaner og kundeadfærd i endnu højere grad. Men jeg er overbevist om, at når vi først er på den anden side, bliver vi stærkere end nogensinde før med vores fleksibilitet, vores mere digitale tilgang og det fantastiske engagement fra alle vores medarbejdere.

Annonce

Lindex' driftsresultat for 1. kvartal landede på -124,49 mio. kroner, hvilket kan sammenlignes med -91,35 mio. kroner i samme periode sidste år.

Ifølge virksomheden skyldes tabet et svagt salg i marts måned.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!