Geoblocking-forbuddets betydning for din webshop

Nye EU-regler fra 3. december

I starten af året vedtog EU-parlamentet en forordning, som indebærer, at det fremover bliver ulovligt for virksomheder at udøve ”forskelsbehandling på grundlag af kundernes nationalitet, bopæl eller hjemsted i det indre marked”, som det så fint hedder i indledningen.

Annonce

Ifølge EU er hensigten med de nye regler at sikre, at man som borger i EU har mulighed for at bestille varer i et andet EU-land på samme vilkår som landets egne indbyggere.

For din webshop betyder det, at du ikke må nægte at sælge til forbrugere eller virksomheder fra andre EU-lande, når reglerne træder i kraft d. 3. december.

Tanken om konsekvenserne af den kommende forordning har allerede givet en del danske e-handlere grå hår i hovedet. I det følgende skal jeg gøre mit bedste for at begrænse den videre tilvækst af grå hår.

Blokering og omdirigering

Findes din webshop i flere lande, er den muligvis sat op til at omdirigere besøgende, så de automatisk kommer ind på den version af din webshop, der svarer til det land, de bor i og/eller det sprog, de taler. Hvis dette er tilfældet, skal der justeres lidt i dit system.

Fra 3. december er automatisk omdirigering nemlig ikke længere tilladt. Du må dog stadig gerne omdirigere, hvis den besøgende giver samtykke til det.

Når samtykket først er givet, behøver du ikke at bede om det igen. Du kan gemme den besøgendes samtykke ved hjælp af en cookie.

Selv om en besøgende har givet samtykke til omdirigering, skal vedkommende stadig kunne tilgå den version af siden, der blev omdirigeret fra.

Vær opmærksom på, at det heller ikke er tilladt at blokere besøgendes adgang til en eller flere versioner af din webshop.

Annonce

LÆS OGSÅ: Danmark halter bagefter: Hvordan skal vi blive bedre til e-eksport?

Hvem gælder reglerne for?

De nye regler gælder for virksomheders onlinesalg til både B2C-kunder og B2B-slutkunder.

Salg til B2B-kunder, som forarbejder, videresælger, udlejer eller underleverer de pågældende varer, er ikke omfattet af reglerne.

Hvilke produkter gælder reglerne for?

Alle fysiske varer er omfattet af den kommende EU-forordning. Dertil kommer digitale tjenesteydelser (cloudtjenester, datalagring og webhosting mv.) og tjenesteydelser, som leveres i det land, hvor du driver din virksomhed. Sidstnævnte dækker bl.a. over hotelophold, biludlejning og adgangsbilletter til musikfestivaler, sportsbegivenheder og forlystelsesparker.

En række tjenesteydelser er undtaget fra reglerne. Det gælder bl.a. finansielle ydelser, musik- og film-streamingtjenester, software, e-bøger, online-spil, transport, sundhedspleje og sociale ydelser.

Handelsbetingelser

En udenlandsk besøgende, der ønsker at foretage et køb i din danske webshop, skal tilbydes de samme handelsbetingelser som dine danske besøgende.

Prissætning

De nye regler tillader ikke prisdiskriminering. Du kan altså ikke kræve, at Jürgen, som bor i Berlin, skal betale 349 kr. for den citrongule hawaiiskjorte, han køber i din danske webshop, hvis dine danske kunder kan få den til 299 kr. samme sted.

Du kan til gengæld sagtens lave prisdifferentiering, f.eks. ved at lade skjorten koste 49 € (ca. 365 kr.) i den tyske version af din webshop.

Betaling

Hvis du tilbyder dine danske kunder at betale med MasterCard, skal kunder fra andre EU-lande have den samme mulighed, uanset hvor kunden bor og hvor kortet er udstedt. Betalingsbetingelserne skal også være de samme som for en dansk kunde.

Du har ikke pligt til at tilbyde andre betalingsmuligheder end dem, du allerede tilbyder i din webshop. Du behøver f.eks. ikke at tilbyde betaling med Apple Pay eller den svenske mobilbetalingsapp Swish, bare fordi du tager imod MobilePay i din webshop.

LÆS OGSÅ: Mobilbetalingens himmelflugt

Levering

Bare rolig, du skal ikke i gang med at forhandle fragtaftaler til hele Europa. Du har ikke pligt til at levere til en kunde i et land, som du ikke i forvejen tilbyder levering til.

Når Jürgen i Berlin bestiller den citrongule hawaiiskjorte i din danske webshop, kan du nøjes med at tilbyde ham levering til et udleveringssted i Danmark, nøjagtig som du tilbyder dine danske kunder. Det er ikke din hovedpine, hvordan det kulørte vidunder derfra skal transporteres videre til hans hjem.

Hvis du giver dine danske kunder mulighed for afhentning i en butik, skal du selvfølgelig også give dine udenlandske kunder denne mulighed – selv om du næppe får overvældende mange besøg i den anledning.