Giganterne hersker: Danskernes top 5 er udenlandske netbutikker

For første gang nogensinde er der ingen danske
spillere på banen

Annonce

I 2018 trykkede danske forbrugere 197 millioner gange på køb knappen, når de handlede på nettet, og dermed er antallet af handler steget med 12 procent i forhold til året før.

Det viser en årsrapport fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

Annonce

Men de fleste handler sker ikke hos danske netbutikker – udlandet har nemlig sat sig på top 5 over de netbutikker, hvor danskerne lægger deres penge.

Ifølge direktør fra FDIH, Niels Ralund, er det bekymrende, at indkøb i udenlandske webshops vokser hurtigere end forbruget i de danske netbutikker.

Sidste år udgjorde disse 34 procent af alle køb.

Det skriver Politiken.

De udenlandske netbutikker er således i top, og de fem allermest populære står tilsammen for 10,8 procent af de 197 millioner handler.


Top 5 i 2018 (placering i 2017 i parentes)

1. Zalando (1) 3,4 procent af alle handler

2. Amazon (4) 2 procent af alle handler

3. H&M (7) 1,9 procent af alle handler

4. Wish (5) 1,8 procent af alle handler

5. Ebay (2) 1,7 procent af alle handler

I et nyhedsbrev fra FDIH udtaler Niels Ralund, at den stigende digitale grænsehandel  presser de danske virksomheder, og vi risikerer at miste arbejdspladser og penge til fællesskabet

Så hvordan får de danske netbutikker sneget sig tilbage på listen?

- Det bliver svært at slå giganterne på prisen, så derfor skal danske netbutikker være helt skarpe på udvalg og service. Heldigvis kan vi se, at danske butikker generelt bliver rosende omtalt af kunderne, siger FDIHs direktør i en kommentar til årsrapporten.