Hårdt ramt af svindel: Tager kampen op med ny app

Digitalt selvforsvar skal redde handlen.

I slutningen af november berettede vi hos Ehandel.dk om, at danske netbutikker bliver bombarderet med svindelforsøg.

Ifølge FDIHs E-handelsbarometer for tredje kvartal 2019 har to ud af tre danske netbutikker på et eller andet tidspunkt haft udfordringer med svindel.

Annonce

Det er altså blevet en kendt problematik, men nu er der hjælp at hente.

LÆS OGSÅ: Målbar effekt af 3D Secure hos danske netbutikker

Salling Group og Matas er blandt nogle af de virksomheder, der har valgt at blive indholdsleverandører til den splinternye app: ”Mit digitale selvforsvar”, som er udviklet af Tænk og Trygfonden.

App’en har til formål at advare forbrugerne om igangværende svindelnumre på nettet, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Det kan eksempelvis tage form som falske konkurrencer fra store danske butikskæder, der har et godt og troværdigt brand, som i den her forbindelse bliver misbrugt.

Salling Group oplever, at det er Netto og Bilka, som svindlerne bruger som lokkemad.

De digitale svindlere bruger ofte falske konkurrencer på sms, email eller via annoncekampagner på Facebook til at lokke penge eller kontooplysninger ud af borgerne. De lokker med for eksempel gavekort på høje beløb til Netto eller Bilka, og konkurrencerne ligner i høj grad vores egne konkurrencer. Men heldigvis er mange kunder så vakse, at de skriver og spørger os, hvis en konkurrence er lidt for god til at være ægte, fortæller Kasper Reggelsen,  senior manager of media relations hos Salling Group.

Appen modtager op mod 800 friske tips fra brugerne om måneden, som efterfølgende bliver sorteret og omsat til advarsler - det skal holde app'ens øvrige brugere på dupperne.

Annonce

Det nye koncept har indtil videre erhvervet sig mere end 30 partnerorganisationer og virksomheder, der bidrager med viden til den løbende udvikling af "Digitalt selvforsvar", herunder Nets, politiet, Danske Bank og McDonald’s.

Du kan læse mere om app’en her.