Har du lokaliseret dine betalingsmuligheder?

Derfor er det i stigende grad en god idé for butikker at lokalisere deres betalingsmuligheder, når de sælger uden for landets grænser.

Europæiske netshoppere køber mere og mere fra udenlandske webshops. Ifølge E-Commerce in Europe 2019, der er udarbejdet af PostNord, køber 75 % af alle europæere deres varer online gennem udenlandske websites. 

Med hele 81 % køber nordiske forbrugere mere fra butikker i udlandet end andre europæere. Der er i dag omkring 19,6 millioner netshoppere i Norden, hvilket svarer til 94 % af den nordiske befolkning. De forbruger i gennemsnit 817 euro pr. person om året. 

Ifølge Trustlys egen undersøgelse ville mange europæere sandsynligvis købe mere fra internationale webshops, hvis ikke de var nødt til at indtaste kortoplysninger til uigennemskuelige eller ukendte udenlandske butikker. 

For butikker er mulighederne for at tiltrække flere handlende både lokalt og internationalt enorme. Løsningen for dig er at lokalisere dine betalingsmuligheder. 

PostNords rapport oplyser også, at kunder vil købe fra udenlandske websites oftere, hvis bankbetalinger bliver tilbudt som betalingsmetode (59 % spaniere, 59 % italienere, 55 % hollændere, 47 % franskmænd, 44 % tyskere, 35 % svenskere).  

I 2018 oplyste Global Payment Report, at OBeP (Online Banking ePayments) kommer til at overhale kortbetalinger som foretrukne betalingsmetode inden for de næste fem år. Forbrugerne anvender online bankbetalinger i stigende grad på grund af deres bekvemmelighed, hastighed og online betalingssikkerhed. Når du udbyder OBeP som betalingsmulighed, kan du begynde at konvertere flere kunder ved kassen, som tidligere forlod købsflowet, fordi de ikke kunne benytte deres foretrukne betalingsmetode.  

Men hvorfor bliver betalinger med kort overhalet af onlinebetalinger via banker?

Her er fire vigtige grunde:

  • Tillid
    Trustly foretog en undersøgelse af The State of Online Banking med undersøgelsesinstituttet NEPA, som påviste forbrugeres holdninger til banker og bankoverførsler. For alles vedkommende viste det sig, at europæerne har stor tillid til deres banker i forhold til at foretage sikre betalinger. Hvis netshoppere bliver mistænkelige og i tvivl om troværdigheden af en udenlandsk webshop, kan det få dem til at tøve med at indtaste deres betalingsoplysninger. Hvis de derimod får tilbudt deres foretrukne betalingsmetode og kan betale via deres lokale bank, som de har tillid til, kan det udgøre hele forskellen.
  • Sikkerhed
    Online bankbetalinger kræver en to-faktor-godkendelse, som gør risikoen for svindel stort set lig nul. Denne betalingsmetode får netshoppere til at føle sig mere sikre, når de køber i udlandet, fordi de ikke risikerer, at deres kortoplysninger havner i de forkerte hænder.
  • Bekvemmelighed
    Når forbrugere betaler med kort, skal de indtaste en lang række tal, hvorimod de med online bankbetalinger kun skal indtaste de adgangsoplysninger, de typisk kan huske. Og samtidig med at digitale godkendelsesmetoder bliver standard på andre markeder, vokser online bankbetalinger på grund af den øgede bekvemmelighed. I Sverige findes eksempelvis Mobile BankID, en sikker app, som forbrugere med et par enkelte klik kan bruge til at bekræfte deres identitet.
  • Regulering
    Online bankbetalinger følger i høj grad PSD2, som er den lovgivning, der er implementeret i hele EU med formålet at drive til innovation, fremme konkurrence, øge sikkerhed og reducere omkostningerne for forbrugere.Banker opfordres til at oprette API'er, som tredjeparter kan bruge til at få adgang til forbrugeres bankkonti og iværksætte bankbetalinger på deres vegne. Og eftersom PSD2 i dag kræver, at alle netbetalinger følger to-faktor-godkendelsen, gøres kortbetaling mere besværligt, da der skal indtastes en lang række tal, hvorimod online bankbetaling tilbyder en nemmere løsning for forbrugere.

I takt med at forbrugernes betalingspræferencer bevæger sig væk fra kort og over mod alternative betalingsmetoder, kan e-butikker som tilbyder alternative betalingsmetoder strømline købsoplevelsen på nettet og dermed booste konverteringen ved kassen. Butikker kan på denne måde forbedre deres forhold til forbrugerne ved at tilbyde dem flere nemme og simple købsmuligheder.