Et tip til alle e-handlere: Har du styr på dine nul-resultater?

”Konverterer bedre”.

Efterhånden er rigtig mange webshopejere blevet glade for, og gode til, at implementere brugen af data i deres forretning.

.. Og data er jo egentlig noget, man altid har brugt – bare ikke i så stor en udstrækning, som i dag.

Annonce

I dag har vi langt mere data tilgængeligt. Jeg startede med at arbejde inden for e-handel i 2001, og dengang var der ikke noget, der hed Google Analytics. Der er kommet en meget større andel af data, og derfor er man som virksomhed nødt til at prioritere meget skarpere, indleder Morten Vadskær, partner i Shoporama ApS, da jeg fanger ham på telefonen.

Han tilføjer:

Jeg ved ikke, om der findes et mere helligt land, men søgefunktionen er et godt sted at starte - hvad søger kunderne på? I min bog er det dog mere interessant, hvad der bliver søgt på, og hvor kunden IKKE får et resultat, det vil sige alle nul-resultaterne. Det kan være en ren guldgrube.

Hos Shoporama har man tilføjet antallet af søgeresultater i URL'en. Det betyder, at man kan sætte det op i Google Analytics, så det bliver sporet i en kategori for sig.

Går man skridtet videre, sætter man Analytics op til at sende en mail f.eks. en gang om ugen med alle nul-resultaterne.

På samme måde er det interessant at se hvilke produkter, der ikke sælger. Det kan Google Analytics desværre ikke endnu, så her er man nødt til at lave et udtræk af sit salg og sammenligne med lageret. Det er en funktion, vi også har bygget ind i Shoporama. Det er således muligt at se hvilke produkter, der ikke har solgt det sidste halve år, for at tage et eksempel.

Mener du, at nul-resultater er en overset kategori - og hvorfor?

Helt bestemt. Din søgefunktion skal stå i stedet for den fysiske ekspedient, der ikke er tilstede. Man skal naturligvis være grundig med sine produkttekster, men det er svært at skabe alle tænkelige scenarier – det kan være i tilfælde af, at kunden staver forkert eller søger på et helt andet ord, som måske kan betyde det samme. I den sammenhæng ville søgefunktionen genererer et nul-resultat.

Annonce

Man ved jo også, at de kunder, der bruger søgefunktionen, konverterer bedre, end dem der ikke gør, kommenterer Morten Vadskær.

Coronavirussen raser, og jeg spørger afslutningsvis ind til, om det har påvirket forretningen hos Shoporama:

Jeg tror ikke, vi bliver så hårdt ramt. Vi befinder os heller ikke i én af de mest udsatte brancher, som eksempelvis rejse og turisme. Vores kunder sælger magneter og hobbyartikler, og det kan godt skabe opsving, nu hvor folk har mere tid til e-handlen – og måske også mere tid mellem hænderne i hjemmet. Det gennemsnitlige salg ser ud til at være konstant, afrunder Morten Vadskær.