Har solgt på Amazon i syv år – lancerer nu sin egen webshop

Tæt på 50 millioner i år.

Det seneste år har i høj grad handlet om de trusler eller muligheder Amazon bærer med sig og tørrer af på e-handlen rundt omkring i Norden.

Annonce

For nylig har et stigende antal virksomheder valgt at prøve lykken ved at sælge gennem den gigantiske markedsplads.

Virksomheden "The Friendly Swede" er én af de modige.

Vanskeligt at konkurrere på Amazon

The Friendly Swede har valgt at gå i modsat retning af de fleste andre svenske e-handelsvirksomheder.

Virksomheden, med grundlægger John Lundqvist i spidsen, begyndte at sælge på Amazon allerede i 2011 og vælger nu først at supplere med sin egen e-handel.

- Det er helt nyt. Vi lancerede for fire uger siden, siger The Friendly Swede, CEO Jonas Carlsson, til Ehandel.dk.

I modsætning til mange andre onlinebutikker, som fokuserer på at sælge en bestemt type produkt eller en vifte af mærker, er denne virksomhed med tiden kommet til at sælge en temmelig bred vifte af varer, der består af alt fra badehætter til forbrugerelektronik. Men det er blevet mere vanskeligt med tiden.

- Der er sket meget på Amazon siden dengang, vi startede. Der er kommet betydeligt mere pres på priser på visse produkter, højere gebyrer for salg og det er i det hele taget sværere at konkurrere på Amazon.

LÆS OGSÅ: Online markedspladser – Trussel eller mulighed?

Annonce

Egen nethandel i fremtiden

Da udfordringerne på Amazon begyndte at vise sig, blev det næste skridt for "The Friendly Swede" blev at åbne deres egen webshop.

Netbutikken kommer til at  hjælpe virksomheden med at lykkes i den del af e-handel, der er svær at komme i nærheden af på Amazon.

-Det er ikke let at opbygge et brand eller at få loyale kunder på en stor online markedsplads. Tværtimod er hele ideen med en markedsplads, at du som kunde vil have et stort udvalg af produkter fra mange forskelige virksomheder, siger Jonas Carlsson.

Han fortsætter:

-Det blev sværere at skille sig ud, og vi følte, at vi i det lange løb ikke ville vinde. Vi gør nu en klar indsats for at styrke vores produktsortiment, som er poser og rygsække, og i kombination med det, vil vi arbejde meget mere intensivt med vores brand. Det betyder, at vi for første gang begynder at sælge via vores egen kanal.

I år regner ’The Friendly Swede’ med at omsætte for mellem 48 og 50 millioner, og at mere end 99 procent af dette beløb vil komme fra salg på Amazon, hvor sortimentet er meget bredere end på deres egen webshop.

-Selvfølgelig vil vi sælge på både Amazon og gennem vores egen e-handel, men på vores egen e-handelsplatform vil vi kun lancere og sælge vores taskeprodukter. Lige nu handler det om at starte et sted og lære af det – det bliver vigtigt for processen i fremtiden. Den langsigtede plan er således, at vi har mulighed for at kanalisere vores kunder fra Amazon til vores egen onlinebutik.

LÆS OGSÅ: Amazon Go kommer et skridt nærmere Danmark

Vigtigt at kunne arbejde på tværs af kanaler

Virksomheden sælger via Amazon på i alt syv markeder, men initiativet om at starte egen netbutik har været afgørende:

- Det her er kun trin et, for at komme i gang; lære at drive trafik, sælge på din egen platform og arbejde med dit brand. Vi er gode til Amazon og har stor erfaring med kundesupport, men det er noget nyt for os, og vi er meget ydmyge, men også fuldt opladet til vores rejse fremadrettet.

I har arbejdet med en anderledes strategi i forhold til mange andre e-handlere?

- Ja, det er to vidt forskellige rejser. Jeg tror dog ikke, at det ene er bedre end det andet, men jeg er sikker på, at det er vigtigt for forretningens fremtid at kunne arbejde på tværs af flere kanaler.

Foto: JONAS CARLSSON