“Hele Danmarks elektronikgigant” lokker kunderne med sminkede rabatter

Flere Black Friday-tilbud hos stor hvidevarekæde bryder markedsføringsloven.

Der bliver ikke sparet på ukvemsordene, når hr. og fru Danmark sætter sig til tasterne for at få afløb for deres frustration over deres oplevelser med elektronikkæden Power.

Sindene kom i kog, efter at DRs forbrugerprogram Kontant i onsdags afslørede, at ”Hele Danmarks elektronikgigant” (som Power kalder sig selv) lokker kunderne ned i butikkerne under falske forudsætninger.

Annonce

Lokkemaden er attraktive click-and-collect-tilbud, hvor man som kunde efter købet får besked om, at varen er klar til afhentning i den valgte fysiske Power-butik. Når man så kommer hen i butikken, får man at vide, at varen ikke er på lager, og ekspedienten forsøger at overtale én til at købe et dyrere produkt i stedet – såkaldt opsalg.

Denne salgstaktik, som også kaldes ”bait-and-switch”, er naturligvis ikke lovlig. Ikke desto mindre var det efter alt at dømme præcis det, der skete i forbindelse med seks af de ti testkøb, som Kontant foretog hos Power for at undersøge sagen.

Jan Trzaskowski, professor i markedsføring på CBS, er forbavset over Powers tilsyneladende systematiske brug af ”bait-and-switch”-metoden.

Ud fra det, jeg har set, tyder det på, at det er lagt i system, så man lokker folk i butikken med henblik på at sælge et andet produkt end det, kunden gerne vil have. Jeg er overrasket over at se, at det er gjort så systematisk, siger Jan Trzaskowski til Kontant.

Powers salgschef Simon Frølich afviser, at kæden bruger ”bait-and-switch” som salgsstrategi og kalder eksemplerne i udsendelsen for ”enkeltstående tilfælde”. At dømme efter de efterfølgende dages mange vrede kommentarer fra andre kunder, der fortæller om lignende oplevelser hos Power, må man dog sætte spørgsmålstegn ved sandhedsværdien af Simon Frølichs ord.

Power retter ind – eller gør de?

Kontant kritiserede blandt andet Power for at markere produkter som værende ”På lager, afhent om 2 timer” for derefter at påstå det modsatte, når kunden indfandt sig i butikken. Efter Kontants interview kunne man pludselig konstatere, at mange produkter havde skiftet lagerstatus til ”Leveres til butikken, afhent efter 2-5 hverdage”.

Men der ser alligevel ud til at være grænser for, hvor meget Jacob Kragelund og hans kamerahold har skræmt Power. Vi har undersøgt et udpluk af Black Friday-tilbuddene på deres hjemmeside og fundet frem til, at ”bait-and-switch”-metoden ikke er den eneste måde, Power overtræder markedsføringsloven på.

Vildledende prismarkedsføring

Forbrugerombudsmandens hjemmeside kan man læse følgende om reglerne for tilbud:

Annonce

Det er et krav, at førprisen skal have været gældende i “en længere periode”, umiddelbart inden prisen på varen er blevet sat ned. En periode på 6 sammenhængende uger anses for at være ”en længere periode”.

Ved hjælp af Pricerunners prishistorik-værktøj fandt vi frem til fire Black Friday-tilbud hos Power, der ikke overholder kravet om de seks uger (42 dage). Blandt disse er tørretumbleren Candy CSC8DGS, som senest var på tilbud i perioden 16. – 19. november. Den nåede således kun at være til salg til førprisen i 8 dage, før den blev sat ned torsdag d. 28. november, dagen før Black Friday.

Det mest grelle eksempel er dog Miele-opvaskemaskinen G 7312 SCU CLST, der først kom til salg på Powers hjemmeside onsdag d. 27. november. Dermed nåede den kun en enkelt dag til førpris (11.492 kr.), før prisen faldt til 8.999 kr., svarende til en besparelse på 22 procent.

Blandt Powers Black Friday-tilbud fandt vi yderligere 17 produkter, hvis prishistorik viser én eller flere førpris-perioder på under 6 uger. Et af disse produkter er LG-vaskemaskinen F4WM108N0W0:

Prisudvikling for vaskemaskine på Power

Prisudvikling for vaskemaskine på Power

Vaskemaskinen fra LG har været til salg hos Power siden den 25. juni, dvs. lige godt fem måneder. I den tid har den tre gange været på tilbud efter en førpris-periode på mindre end 42 dage (se de røde tal på grafen.

I tilfælde af, at Power ikke skulle have skiltet med prisnedsættelserne, ville det ikke være noget problem, men hvis de bare en enkelt gang har kaldt det ”udsalg”, ”tilbud” eller lignende, har de overtrådt markedsføringsloven.

Kun den seneste førpris-periode er lang nok til at overholde reglerne. Her bemærkede vi til gengæld en anden pudsig ting: Elektronikkæden Punkt1 har haft den samme vaskemaskine på tilbud midt i perioden (4. – 10. november), hvilket falder i øjnene, da Power og Punkt1 er én og samme virksomhed.

Er Punkt1 Powers hjælpemotor?

I vores undersøgelse af Powers Black Friday-tilbud var den gennemsnitlige prisnedsættelse 44 procent. Så stor en prisnedsættelse vil med stor sandsynlighed betyde, at man sætter penge til ved et salg, men sætter man førprisen kunstigt højt, kan man godt give store rabatter og samtidig få en fin avance.

En kunstigt høj førpris vil naturligvis være påfaldende i selskab med andre butikkers førpriser, men er man den eneste, der sælger et produkt, har kunden ikke en reel chance for at vurdere, om førprisen er reel.

Blandt Powers tilbud fandt vi 27 produkter, som udelukkende kan købes hos Power og Punkt1. Kun et enkelt af de 27 produkter var nedsat hos Punkt1, mens resten stod til fuld pris, hvilket fik Powers priser til at tage sig overordentligt attraktive ud på PriceRunner.

Nogle af de største prisnedsættelser så vi på produkter fra Powers egne brands, hvor kunden angiveligt kunne spare helt op til 71 procent på Black Friday.

Forlængelse af tilbudsperioder

Ud over Forbrugerombudsmandens påbud om en førpris-periode på mindst seks uger er der en grænse for, hvor længe en vare kan være på tilbud ad gangen.

Nu-prisen må kun markedsføres som et tilbud i ”en kort periode”, hvilket som udgangspunkt er 2 uger, skriver Forbrugerombudsmanden.

Flere af de produkter, vi undersøgte, har i løbet af de seneste måneder været på tilbud hos Power i mere end to uger i træk. Desuden bemærkede vi en lidt mere sofistikeret måde at forlænge tilbudsperioden på, da vi undersøgte prisudviklingen for køle-/fryseskabet AEG RCB53421LW.

Prisudvikling for vaskemaskine på Power

Prisudvikling for køle-/fryseskab på Power

Som man kan se på grafen, har køle-/fryseskabet fra AEG tre gange været på tilbud hos Punkt 1 og straks derefter hos Power. Da Power og Punkt1 som nævnt er samme virksomhed, fungerede det i praksis som en forlængelse af tilbudsperioden,

Om det er lovligt eller ikke, må være op til Forbrugerombudsmanden at vurdere, men god stil er det i hvert fald ikke.