Hennes & Mauritz: En halveret omsætning under krisen

Et fald på 57 procent.

På nuværende tidspunkt er 3050 af H&Ms 5061 butikker lukket på verdensplan.

Tidligere på ugen skrev vi om, at selskabet dog har modtaget positive signaler og er derfor langsomt begyndt at lukke op for blandt andet Tyskland, Østrig, Danmark og Polen.

Annonce

Om to uger slår nogle af butikkerne i Italien endda også dørene op – ét af de markeder, der har været hårdest ramt af pandemien.

Siden beslutningen om at lukke midlertidigt har vi arbejdet hårdt for at implementere de nødvendige sundhedsmæssige tiltag. Vi er glade for nu at kunne byde vores kunder velkommen i udvalgte butikker, hvor de kan shoppe på en tryg og sikker måde, skrev H&M i sidste uge til en bruger på sin danske Facebook-side.

Men de mange nedlukninger har uden tvivl sat spor på omsætningen. I en pressemeddelelse fremgår det, at den svenske modekoncern, siden den 1. marts, har oplevet et fald i sit salg på 57 procent, sammenlignet med niveauet sidste år.

I Danmark er salget faldet med 51 procent siden 1. marts, og det forholder sig endnu værre i Italien og Spanien, hvor der har været et tab i omsætningen på henholdsvis 80 og 76 procent.

Til trods for, at de fysiske butikker bløder, er der stadigvæk lyst i onlineverdenen.

Siden 1. marts er onlinesalget steget med 32 procent. I øjeblikket er det i 46 ud af 51 markeder muligt at handle online hos H&M.