H&M: ”Den største udfordring, vi står overfor er at skifte til et cirkulært system”

”Virksomheder, der sætter bæredygtighed i centrum, overgår konkurrencen”.

I den nyligt offentliggjorte helårsrapport fra H&M Group fremgår det, at selskabet arbejder intensivt med at gentænke og optimerer hele sit butiksnetværk på mere end 5000 butikker.

Det handler helt grundlæggende om at gøre butikkerne til fysiske holdepunkter for nethandlen.

Annonce

Sideløbende med et højnet fokus på det fysiske etablissement, har H&M også længe investeret i bæredygtighed, blandt andet ved at indføre gratis forsendelse med henblik på at mindske returfrekvensen.

Men det stopper slet ikke dér.

Som en stor aktør i branchen er vi godt positioneret til ikke kun at være en del af ændringen, men også til at lede den, siger Anna Gedda, bæredygtighedschef i H&M Group, i en pressemeddelelse.

I dag ser vi en positiv tendens i kundeadfærd, hvor flere og flere kunder vil vide hvor og hvordan tøjet bliver fremstillet, og hvordan de kan bidrage til en mere bæredygtig mode-fremtid. I år har vi blandt andet udviklet et ”transparens-vindue”, hvor vores onlinekunder kan se information om, hvilket materiale produktet er lavet af og på hvilken fabrik.

Visionen er, at H&M skal blive 100 procent cirkulære og kun anvende genbrugte eller bæredygtigt producerede materialer i 2030.

I dag ligger dette tal 57 procent.


Innovation og udvikling i højsæde

Den største udfordring, vi og hele branchen står overfor, er at skifte til et cirkulært system, det vil sige for at opnå en fuldt bæredygtig ressourceudnyttelse, skriver Danielle Kisch, pressekontakt H&M, til Ehandel.

Det kræver innovation og teknologisk udvikling at kunne producere nye materialer og benytte sig af bedre genanvendelsesteknologier, kommenterer hun yderligere.

Annonce

Modegiganten har en "stående" kollektion, der indeholder forskellige modeartikler til alle afdelinger, der er lavet af 50 procent bæredygtige materialer. Materialerne er organiske, genanvendte eller på anden måde mere bæredygtige produceret.

H&M er også én af de aktører i branchen, der har investeret i Re: newcell: en virksomhed, der kan genbruge 100 procent af noget gammelt tøj for herefter at give liv til nyt. Det materiale, Re: newcell producerer, kaldes cirkose.

I slutningen af ​​marts vil H&M begynde at sælge tøj, som bliver produceret med 50 procent af Renewcells stof. Det bliver det første tøj, produceret af cirkose,, der er direkte tilgængeligt for slutkunden inden for detailhandlen.

Vi leder konstant efter innovative materialer og processer, der kan gøre vores produkter mere holdbare. Re: newcell har udviklet en teknologi, der kan genbruge gamle cellulosebaserede tekstiler til nye tekstiler, som stadig er meget unik, men skaber store muligheder fremover, siger Danielle Kisch.


Bæredygtighed slår konkurrencen

I begyndelsen af ​​året indtog H&M Group en 27. plads på Corporate Knight's årlige liste af verdens mest bæredygtige virksomheder.

De 100 globale aktører viser, at virksomheder, der sætter bæredygtighed i centrum, overgår konkurrencen, siger Toby Heaps, administrerende direktør for Corporate Knights.

Listen blev præsenteret den 21. januar på World Economic Forum i Schweiz. Mere end 7.000 børsnoterede virksomheder fra hele verden, med en indtægt på over 1 milliard dollars, var inkluderet i udvælgelsen.