H&M: En igangværende digital omstilling

Nedgang i resultat men øget e-handel på 30 procent. 

I går morges fremlagde H&M sin ni måneders rapport. I perioden fra den 1. december 2017 til den 31. august 2018 er salget steget med 3 procent – det betyder en udvikling i omsætningen fra lige over 173 til næsten 179 mia. kroner.

Annonce

Men det samlede resultat, herunder resultatet efter finansielle poster og resultat efter skat, er dog faldet betydeligt i årets første ni måneder i forhold til samme periode i foregående regnskabsår.

Resultatet efter finansielle poster er faldet fra 15,9 mia. kroner sidste år til 11,2 mia. kroner i år –  resultat efter skat blev i samme periode reduceret til 9,1 mia kroner fra 12,1 mia. kroner.

Ifølge koncernen er det blandt andet logistikproblemer fra tidligere i år, som skabte ekstraordinære omkostninger på omkring 400 mio. kroner i tredje kvartal, der ligger bag nedgangen.

Den digitale ekspansion fortsætter

Men på ét punkt går det rigtig godt. Onlinesalget for H&M er steget med et total på 30 procent i tredje kvartal i år. Det betyder også, at den digitale ekspansion nu fortsætter.

- I dag er H&M online på 47 markeder, og vi fortsætter vores arbejde med at udbrede online og globalt til alle vores eksisterende detailmarkeder, siger Karl-Johan Persson, adm. direktør for H&M, i en kommentar til rapporten.

Han mener også, at e-handelsvækst giver resultater for virksomheden som helhed, særligt på nogle markeder:

- Den hastige forandring i modebranchen fortsætter, og H&M-koncernen er i en spændende overgangsperiode. Vores forandringsarbejde har bidraget til en gradvist bedre salgsudvikling med øgede markedsandele på de fleste markeder i løbet af tredje kvartal, primært i Tyskland, Sverige, Østeuropa, Rusland og Kina, skriver Persson.

Færre butikker i sigte

Den digitale omstilling synes også at betyde, at flere butikker bliver lukket og færre nye bliver etableret.

Annonce

- Vi fortsætter optimeringen af butiksporteføljen for at imødekomme kundernes nye indkøbsmønstre i den igangværende digitale omstilling. Hidtil har det resulteret i en mindre tilvækst af nye butikker inden for koncernen.