H&M Group gentænker og optimerer hele sit butiksnetværk

En ny direktør er også på trapperne.  

Den 30. januar skrev vi om den nyligt offentliggjorte helårsrapport fra H&M Group.

Det fremgik af rapporten, at den globale vækst for selskabet er fortsat i 2019, og regnskabet afslører fremgang på tværs af kanaler.

Annonce

For hele året er koncernens omsætning steget med 11 procent til SEK 232,7 milliarder.

Det svarer til omkring 164,4 milliarder danske kroner.

LÆS OGSÅ: Nye tal fra H&M Group: En stærk stigning i onlinesalget på 24 procent

I rapporten fremgår det også, at H&M Group har planer om at udvide sin butiksportefølje og gentænke sine mere end 5.000 butikker.

Det handler helt grundlæggende om at gøre butikkerne til fysiske holdepunkter for nethandlen.

Vores digitale og fysiske kanaler bliver mere og mere integrerede, og for at sikre en relevant tilstedeværelse på hvert marked, accelererer vi optimeringen af ​​detailporteføljen, som inkluderer genforhandlinger, lukninger og ombygning, forklarer Karl-Johan Persson i en kommentar.

I løbet af 2020 forventer han,  at selskabet åbner omkring 200 nye butikker, samtidig med en nedlukning af 175.

I en kommentar fortæller han yderligere, at åbningerne primært kommer til at ske i Sydamerika, Rusland, Østeuropa samt Asien. Nedlukning af butikker rammer i særdeleshed Europa, USA og Kina.

Annonce

Og sidst, men ikke mindst, er der en ny direktør på vej til H&M Group.

47-årige Helena Helmersson skal afløse Karl-Johan Persson, der i stedet skal agere bestyrelsesformand – en rolle, hans far har haft i mere end 20 år.