Hvem har stjålet mine tekster?

Gratis værktøj hjælper dig med at beskytte din ophavsret

For godt to år siden sad Dennis Drejer (CEO hos Rito.dk) og Søren Sieg Jensen (CMO hos Cykelpartner.dk) med en fælles frustration: Nogle af deres konkurrenter havde gennem et godt stykke tid kopieret deres webshoptekster og brugt dem i deres egne webshops.

Annonce
Annonce

De to iværksættere havde forsøgt at finde et værktøj, der kunne hjælpe dem med at komme problemet til livs, men uden held. Den bedste løsning på daværende tidpunkt var værktøjer som Copyscape, som kan sættes til at crawle nettet for at finde ud af, om ens indhold ligger andre steder.

Sådan et værktøj giver desværre kun et øjebliksbillede og kræver derfor løbende tjek. Det bliver hurtigt både tidskrævende og dyrt. For en webshop i Ritos størrelse kan det løbe op i et femcifret beløb hver måned plus en pæn sjat arbejdstimer.

– Det var ikke en gangbar løsning, så vi besluttede os i stedet for selv at udvikle et simpelt, men effektivt værktøj, som krævede så lidt af brugeren som muligt, fortæller Dennis Drejer.

Efter nogle timer havde de udviklet de den første, simple version af WhoCopied.me, og efter en periode med test på Rito.dk og Cykelpartner.dk lancerede de sammen med udvikler Søren Malling (CTO hos Webability.dk) en gratis, offentlig betaversion af deres software, som i dag er i brug på ca. 1500 domæner.

LÆS OGSÅ: Bliver din norske webshop fundet på Google?

Hvilken konsekvens har det for dig, hvis andre kopierer dine tekster?

Dennis Drejer er flere gange blevet mødt med kommentaren ”Det skader dig jo ikke”. Men det gør det faktisk. Og gode tekster kommer ikke dalende ned fra himlen. De koster knofedt og knaster.

– Hos Rito har vi lagt rigtig mange timers arbejde i at skrive tekster, som både er interessante for vores kunder og optimeret til søgemaskinerne. Hvis en af vores tekster dukker op på en konkurrents hjemmeside, kan det gå ud over vores placering på Google, siger Dennis Drejer.

Sådan fungerer WhoCopied.me

– Du behøver ikke være specielt teknisk anlagt for at bruge WhoCopied.me. Du går bare ind på WhoCopied.me og opretter en profil. Derefter kopierer du nogle få linjer JavaScript og indsætter dem i kildekoden på dit website – eller beder din webudvikler om at gøre det, fortæller Dennis Drejer.

Annonce
Annonce

Bruger du WordPress, er det endnu lettere. Du henter ganske enkelt et plugin på WordPress’ website og installerer det i din WordPress-backend.

Derefter kører detektivarbejdet helt automatisk. Hvis nogen kopierer tekst fra dit website og sætter det ind på deres egen side, så sørger WhoCopiedMe-scriptet for, at den kopierede tekst ”ringer hjem” og fortæller, hvor den befinder sig.

Det eneste, du selv skal gøre, er at holde øje med dit dashboard på WhoCopied.me.

– WhoCopiedMe-scriptet virker også, hvis din tekst bliver kopieret ind på en side, der kun kan tilgås vis login. Det kan f.eks. være en konkurrerende webshop, som er i gang med at lægge produkter ind og først publicerer dem senere, siger Dennis Drejer.

I sådan et tilfælde kan du vælge ”follow up” og tjekke siden nogle dage eller uger senere for at se, om din tekst ligger derinde.

LÆS OGSÅ: Sådan penetrerer hackerne din webshop

Hvad gør du, hvis dine tekster er blevet kopieret?

Finder du ud af, at du har en lidt for langfingret konkurrent, er du i din gode ret til at protestere. Når det gælder ophavsret, er der nemlig ikke noget, der hedder ”god tro”. Krænkelse af ophavsretten sker ALTID i ond tro. Hvis nogen stjæler dine tekster, bliver din ophavsret krænket. Punktum.

Der er selvfølgelig forskel på, om du har fået kopieret en enkelt tekst, eller om alle dine kategoritekster pludselig ”ringer hjem” fra konkurrentens webshop.

– Det er op til dig at sætte en bagatelgrænse. Bliver den overskredet, så start med at tjekke den side, som din tekst er blevet lagt ind på. Der kan jo godt være blevet rettet så meget i din tekst, at det reelt ikke er kopiering, siger Dennis Drejer.

Hvis der rent faktisk er tale om kopiering, og omfanget er begrænset, kan du overveje at starte med at kontakte dem, der har kopieret dit indhold. En gang imellem er det nok til at få dem til at stoppe.

– Ellers må man lægge sag an mod dem. Nogle gange er et brev fra en advokat nok til at få folk til at betale. Andre gange skal der mere til, fortæller Dennis Drejer.

Han og Rito har gjort flittig brug af deres jurist. Mere end 20 sagsanlæg er det blevet til på bare 2 år. Men hold nu godt fast i bordkanten og tag en pause med vaniljekransene, så du ikke får dem galt i halsen.

Dennis Drejer og Rito har vundet hver eneste gang.

Alle sagerne var så klokkeklare, at de blev afgjort ved forlig. Kun to sager måtte en tur forbi retten først.

LÆS OGSÅ: Blockchain: et gigantisk flop eller det nye sort?

WhoCopied.me-plugin til flere ecommerce-systemer

For tiden arbejdes der på plugins til flere ecommerce-platforme, og inden længe får kunder hos DanDomain, ScanNet og SmartWeb mulighed for at installere WhoCopied.me som plugin.

”No cure no pay”-løsning på vej

WhoCopied.me-teamet arbejder desuden på en ”No cure no pay”-løsning, som ifølge Dennis Drejer bliver lanceret i løbet af foråret.

– For mange kan en ophavsretssag virke så uoverskuelig og risikabel, at man opgiver på forhånd. En ”No cure no pay”-løsning vil gøre det nemmere for både webshops, bloggere og andre skribenter at beskytte deres ophavsret, fordi de ikke behøver at bekymre sig om en eventuel risiko, siger han.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!