Hvis jeg arbejdede i marketing, var jeg nok blevet fyret”

CEO i 3 Scandinavia, Morten Christiansen, giver to gode råd

Morten Christiansen, CEO i 3 Scandinavia, sidder i spidsen for både Danmark og Sverige.

Annonce

Det er altid spændende at høre forskellige vinkler på, hvordan man skal drive forretning, og den garvede 3-direktør startede ballet, da eTail løb af stablen i sidste uge.

Han startede morgenen ud med at fortælle om virksomheden og hvilke to ord, han har ladet gennemsyre sin forretningsstrategi de sidste mange år.

”Easy and simple”, blev morgenens rungende budskab, efterfulgt af en kærlig opfordring til de mange opmødte, om aldrig at tage hænderne ud af ”maskinrummet”.

- Udefra og ind, efterspørger kunderne ”nemhed”. Ingen gnidninger i købsflowet, ingen ventetid. Det er også med at til at opbygge virksomhedens troværdighed, fortæller Morten Christiansen, da han sætter sig godt til rette i en sort læderstol på scenen.


”First thing’s first”

Det store teleselskab blev grundlagt i 2002 og har efterhånden rundet 700 medarbejdere i Danmark, med hovedsæde i det københavnske.

”Hvor passer vi ind her i verden,”- et retorisk spørgsmål, som CEO’en slynger ud i rummet

Og naturligvis er enhver virksomhed optaget af sin eksistensberettigelse, og ofte mest af alt at være attraktive i kundernes øjne. Det kan virke en smule kontroversielt, men faktisk er konvertering ikke dét, Morten Christiansen bekymrer sig allermest om – indledningsvist…

- Vi skal tænke ud fra et kundeperspektiv – konstant. Vigtigst af alt skal vi stræbe efter at justere og i den forbindelse handler det om at tænke logisk. Man skal ikke gøre alt for mange ting på én gang, siger han.

Annonce

”We cleaned out the stables before doing anything else”, som Morten Christiansen udtrykker dét. Den populære vending: ”first things first”, kommer lige i hælene. Det vidner om en virksomhed, der har fokus på at skille tingene ad og tage udviklingen én ”udfordring” ad gangen.


Det er alt for komplekst

Det simple. Èn af de ting, som den garvede CEO også trak frem i lyset.

- Hvis du ikke vil handle hos os, eller være kunde, er du langt fra tvunget – kunden kan frit gå. Vi prøver ikke at love for meget eller give store rabatter. Det skaber, i min optik, troværdighed og gennemsigtighed. Noget, som kunderne efterspørger i dag. Med den filosofi ser vi de laveste tal nogensinde med henblik på kunder, der forlader forretningen, så at sige. Vi er de eneste, der vokser i Danmark, siger Morten Christiansen.

Det kan ifølge ham blive lidt for komplekst, og det er ikke til gavn for nogen – i særdeleshed ikke kunden.

Og kompleksitet er noget hele markedet er underlagt, og som også kræver sine ofre.  Den store 3-virksomhed har omkring 80 butikker, hvilket er 30 færre butikker end for halvandet år siden.

- Det vil ikke overraske mig, hvis vi kun har 10 butikker inden for de næste fem år. Markedet er benhårdt, og kundebilledet ændrer sig hele tiden. Hvis jeg arbejdede i marketing, var jeg nok blevet fyret – det er blevet voldsomt svært at navigere rundt i, kommenterer Morten Christiansen med et grin.


En ung virksomhed

Gennemsnitsalderen i den store televirksomhed er under 30 år, og CEO’en er overbevist om, at netop dét segment egner sig rigtig godt til det mediebillede, der langsomt begynder at dominere markedsføringsdisciplinen – multikanaler og kanaler, som de ”unge mennesker” er rutinerede inden for.

- Det handler om at følge trendsne, og i den forbindelse rekruttere den helt rigtig medarbejderskare. Sandheden er jo nok, at hvis man er lidt oppe i alderen, er det ikke altid lige nemt at ”tænke som en instagramer”, afrunder han.

Foto: Morten Christiansen