”Hvis man ikke vågner op med glatte ben og glatte kinder – så duer helten ikke”

"Det er dyrt at lave små justeringer, men det er det hele værd"

Hos den hurtigt voksende ”barberklub” på Sjælland går tingene helt fantastisk – i hvert fald ifølge virksomhedens ejer, Michael Tobiassen.

Annonce

Barberklingen har, sammen med sin corporate-lillebror, Kaffedrengen, været igennem mange positive forandringer siden den spæde start.

- Der er sket utrolig meget i hele det her abonnements-imperium, som vi har bygget op – både i kaffeverdenen og hos barberklingen. Men hvorfor fanden er det egentlig, man sælger begge dele? Det er to produkter, jeg synes er super spændende, og det giver mening for mig at udforske. Gilette sidder rimelig tungt på barberindustrien og Nespresso på kaffen, men der skal være plads til to, fortæller Micheal Tobiassen Hansen, da jeg fanger ham på telefonen, hvor han sidder på hovedkontoret i Rotterdam.

Han sidder i sin hvide H&M t-shirt, han er nemlig ”ikke drevet af store fede biler i garagen, det er sgu’ bare fedt uanset. Jeg får stadigvæk 20-22 t.kr. om måneden, selv om vi er vækstet,” siger han grinende.

Helt særligt har sommeren fungeret som en rugemaskine for ekspansionsplaner. Barberklingen har nemlig bevæget sig henover den danske grænse og bruger nu kræfter i Holland, hvor de gik i luften i juni måned, 2019.

.. Og det er en god ting at hive fat i, når resten af landet sipper mojitos i Syden.

- Når alle tager på sommerferie, giver jeg den gas. Det er sådan, vi overhaler vores konkurrenter og med-købmænd indenom. Jeg kan sgu ikke huske, hvornår jeg sidst har taget ferie, fortæller Michael Tobiassen.

På nuværende tidspunkt har Barberklingen og Kaffedrengen tilsammen omkring 70 tusinde medlemmer, og har lige ramt 3000 medlemmer i Holland i løbet af sommerferien – ”det er jo fornuftigt,” kommenterer ejeren.


Hvordan ser tallene ellers ud?

- Vi har haft overskud alle tre år hos barberklingen. Kaffedrengen startede vi op i september sidste år, så der har vi naturligt lavet et lille underskud, men det er allerede hentet hjem igen. Der er fornuftigt overskud hele vejen rundt i alle tre selskaber.

Annonce

Det koster dog penge at komme i gang, så Michael Tobiassen nævner også de røde tal i Holland, som lige nu forhåbentlig skaber grobund for en stærk forretning.

-Det koster jo lidt og komme i gang. Det er dyrt at sende afsted, det er dyrt at levere den kvalitet, vi leverer. Det handler ikke om at have et ringe produkt, som jeg tilbyder billigere end alle andre på markedet – det giver ikke nogen værdi for mig. Det handler om, at vi kan konkurrere med de store spillere og skabe nogle pisse fede produkter.

Og den profit, som virksomheden får ind, går primært til annoncering og produktudvikling. Der bliver løbende lavet tests af nye barberblade samt kaffe, som bliver sendt ud til fokusgrupper.

-Det er dyrt at lave små justeringer, men det er det hele værd. Siden start har vi justeret på vores barberblade seks gange, så vi kan tilbyde kunderne det bedste produkt. Det handler også om at passe rigtig godt på de penge, vi får ind i biksen – det er jo medlemmernes penge, og de skal bruges ordentligt. Det er ét stort økosystem.

Hvad er det vigtigste fokus lige nu med henblik på e-handlen?

- Vi har indgået et tæt samarbejde med Facebook i Dublin, hvor mine kollegaer er på et specielt kursus, så vi bliver dygtigere dér. På den måde får kunden også merværdi. Inden for annoncering er tingene sindssygt dynamiske, og derfor bliver det ét af vores vigtigste fokuspunkter resten af året. Derudover lægger vi også mange kræfter i kundepleje. Vi kommer til at blive bedre til at servicere vores eksisterende kunder, fordi det er dem, der kører hjulene rundt, og vi skal øge deres levetid hos os.

For et par år siden var der tale om en ny barbercreme, men er der kommet nye forretningsideer på tegnebrættet?

- Jeg bliver nødt til at bruge min tid 100 procent på dét, jeg laver lige nu. Fokus er, at man kan vågne op med glatte ben og glatte kinder med sin kaffe om morgenen – ellers duer helten ikke.

Og vi kommer ikke udenom fremtiden – hvordan ser den ud?

-Det kække svar? Den kommer til at se endnu glattere ud. Vi er, som sagt, i gang med at opgradere hele vores forretning til en 2.0 version, og så ruller der måske nogle investeringer ind – men det skal være fra den rigtige. Vi har fået mange henvendelser løbende, men vores partner skal være villig til at accelerere lige så hurtigt, som vi ønsker. Vigtigst af alt bliver vores indtræden på nye markeder, hvor vi lige nu lægger alt vores energi. Det handler om at gøre det endnu vildere, selv om det er hårdt at drive forretning, afrunder Michael Tobiassen.

Barberklingen blev stiftet den 25. februar, 2016.