Efter sløjt momentum: Hvordan tredoblede Gucci-chefen modebrandets værdi?

”I vores branche skal du stole på mennesker”  

Inden Marco Bizzarri overtog ledelsen af ​​Gucci i 2015, blev det kendt, at det italienske modeimperium var udfordret på økonomien – og det sløje momentum har også løbende sendt advarelsessignaler til investorerne.

Sidenhen har Marco Bizzarri dog modtaget æren for ​​at vende virksomhedens held og tredoble værdien til 10 milliarder dollars.

Annonce

Det svarer til lige knap 70 milliarder danske kroner.

I en ny podcast, i selskab med Salesforce-chefen Mark Benioff, afslører han hvilke udfordringer, han stod overfor, da han overtog virksomheden, og hvordan han satte grænsen mellem dataanalyse og mennesker i designprocessen.

At blande teknologi med mennesker, og personlig kontakt, bliver det, der får os til at skille os ud. Vi beskæftiger os ikke med ”fast fashion”. I fast fashion kan man basere alt på data. I vores branche skal du stole på mennesker. Hvis vi kun bruger teknologi, bliver vi ligesom alle andre, siger Bizzarri.

Da Bizzari overtog Gucci, var det først og fremmest vigtigt for ham at ændre virksomhedens værdier, så de kongruerede med hans egne.

Han hævder også, at han aldrig har startet et projekt ved kun at fokusere på tal – han har snarere været afhængig af ideer.

Når vi designer en ny taske, kan vi bruge data til at forstå, hvilken størrelse kunderne foretrækker, og hvor vi skal placere lommer mv. Men det næste trin er helt ude af tallenes kontrol. Du skal turde stole på, at de mennesker, der er eksperter, ved, hvad den næste store ting bliver. Vi har 200 designere i Rom, og mit eneste job er at støtte dem, så de kan tage risici og få lov til at begå fejl.

Bizzarri taler også om Guccis bestræbelser på at være bæredygtig og er overraskende selvkritisk overfor sin egen branche.

Mode er den mest forurenende industri i verden lige efter olieindustrien. Det er både en stor ulempe og en stor fordel, fordi vi kan bruge synligheden til at skabe en forpligtelse til bæredygtighed hos befolkningen, siger Bizzarri.

Annonce

Ifølge modesøgemaskinen Lyst, som er baseret på over 80 millioner søgninger og køb fra 120 forskellige lande, er Gucci verdens mest populære mærke – både i 2018 og i 2019.

Gucci åbnede sin allerførste forretning tilbage i 1921 i Firenze.