Interview: ”I butikkerne tager kunder knap nok jakken af, når de prøver seng – det er jo absurd”

Forventer 140 millioner i slutningen af året.

Ehandelsdagen i Skive den 6. februar 2019, får Dennis Drejer og hans hele hans team fint besøg fra Aarhus. Bedre Nætter skal på den store scene og give guldkorn videre til de fremmødte e-handelsentusiaster.

Der var ikke rigtig sket noget i branchen i rigtig lang tid – vi så en åbning til at gøre tingene på en mere moderne og smart måde – så vi introducerede branchen for nethandel,” indleder Jonas Byskov, medstifter af virksomheden Bedre Nætter.

Annonce
Annonce

Den langt fra søvnige historie begynder med to brødre fra det midtjyske i Silkeborg.

Jonas og Martin Byskov startede virksomheden som henholdsvis 19 og 24-årig i samarbejde med deres fælles ven, Anders.

Jonas Byskov var lige blevet student, Martin blev færdig med sin bachelor året inden og arbejdede fuldtid med Affiliate i den mellemliggende periode, mens Anders havde et speditørfirma.

Virksomheden ”Bedre Nætter” blev etableret i 2013, og var faktisk den første ”only online”-forhandler af senge i Danmark.

Hvorfor skulle man ikke også kunne købe god søvn på nettet, når onlineuniverset tilbyder alt andet i hele verden?

Vi kunne se, der var et stort hul i markedet. En fysisk butik, der sælger senge, har ofte et snævert sortiment og ikke særlig stor købekraft – samtidig dækker de mindre geografiske områder. Hvis man derimod åbner online, er der et langt større geografisk spænd, større købekraft og mulighed for at generere en langt mere fyldig omsætning, fortæller Jonas Byskov.

Af den grund mener Bedre Nætter at kunne tilbyde kunderne bedre priser og fokusere på at produktudvikle, frem for at blive dikteret af producenter.


Puster nyt liv i en gammeldags branche

Jonas Byskov fortæller, at branchen har fungeret helt anderledes, før Bedre Nætter kom til.

Annonce
Annonce

I starten var det nemlig samlede pakker fra producenter, der blev markedsført til kunderne. Nu er bøtten vendt på hovedet.

I de senere år har vi haft fokus på produktudvikling. Vi går til forskellige producenter, henter de bedste produkter og skræddersyer herefter vores pakker til kunderne. Vi er ikke låst af producenter, siger Jonas Byskov og fortsætter:

Dengang vi kom ind i branchen var der heller ikke mulighed for at ombytte fastheden i madrasserne. Men efter en snak med vores producenter, har vi fået designet produkterne således, at madrasserne har et aftageligt cover, så man kan skifte madrassen. Det er er noget alle har adopteret i dag. I det senere år har vi også introduceret 100 dages fri prøve – vi henter varen og giver kunden pengene retur, hvis varen er ”forkert”. Det er bedre at prøve sengen hjemme i sit eget soveværelse, i stedet for 5 minutter i en butik. Mange kunder i butikkerne tager jo knap nok jakken af, når de prøver senge – det er jo absurd.

Denne form har indtil videre vist sig ret så effektiv. På seks år har virksomheden ramt over 100 millioner i årsomsætning. Og hvad kræver det egentlig?

Det er ret eksplosiv udvikling, og nogle relativt store køb. Mængden af ordre har ikke været så stor – og det har været en fordel. Vi har altid været omstillingsparate og gode til at gebærde os i IT-systemer. I dag kører vi gennem Navision. Vi har altid haft den holdning, at vi skal skabe en skalerbar platform, så virksomheden kan vækste – uden at skulle ansætte flere mennesker. Vi udnytter de systemer, vi har og effektiviserer interne processer, siger Jonas Byskov.

Men selv om forretningen går godt, er det sjældent uden et par udfordringer hist og her.

Nogle mener ikke, at man kan købe seng på nettet. Det er den primære udfordring, vi støder på, og vi skal have overbevist forbrugerne om det modsatte. Uanset, hvordan du ser ud, og hvad du godt kan lide, skal du ligge med en lige rygsøjle. Det er humlen, og derfor spørger vi ind til højde og vægt, når kunden skal vælge madras. Vores retursats er under 1 procent. Vi sælger heller ikke sengene igen – de går til diverse indsatser vi har, hvor vi hjælper udsatte familier. På den måde hænger vores forretning heller ikke sammen, hvis vi får sendt alle vores varer retur.


Den organiske vækst i højsæde

Siden Bedre Nætter ”slog dørene op” i 2013, er virksomheden gået fra tre til tredive ansatte. Men faktisk er ansættelse af nye folk ikke noget virksomheden stordyrker.

Vi har nogle heftige åbningstider på vores kundeservice (kl. 9-23) hver dag. Det kræver bemanding. Så har vi, for halvandet år siden, også valgt at skabe vores egen content-afdeling – frem for at outsource. Vi går meget op i godt content, vi tror på kvalitet internt, og det er vigtigt, at vores medarbejdere er rustet til at formidle den historie, vi gerne vil fortælle. Derfor har vi måtte indse, at flere ansættelser giver mening. Vi har også ansat en brand-manager, som er vores ansigt udadtil, og derudover er der naturligvis økonomi og lager. Mange processer kan effektiveres, men man er nogle gange også nødt til at være flere mennesker, selv om vi ikke dyrker at hive nye folk ind hele tiden.

Udover at ansætte flere medarbejdere, er der mange virksomheder, der løbende overvejer en solid kapitalindsprøjtning fra eksterne investorer med det formål at få et vækstskub.

Hos Bedre Nætter er det dog ikke en mulighed, eller et vægtpunkt, lige nu.

Vi har fået nogle tilbud undervejs, men vi har ikke travlt med at søge kapital. Så længe vi leverer nogle fornuftige regnskaber, og vi kan vækste organisk og uden kapital, er det dét, vi foretrækker. Det er klart, vi kan nå til et punkt, hvor det bliver nødvendigt at finansiere en vækstform, men lige nu giver det ikke mening, forklarer Jonas Byskov.

Han fortæller også, at kapitalassistance selvfølgelig kan hjælpe virksomheden ud i mange lande på én gang, men det er vigtigt for ”drengene”, at de vækster i et tempo, hvor de selv kan følge med.

Vi skal kunne levere det samme service på alle vores markeder, og her giver en stor pose penge ingen garantier, kommenterer han.


Fragtmanden er et nøgleelement

Når man handler med så store varer, som eksempelvis senge, er det så ikke lettere kompliceret at håndtere logistikken i både ind- og udland?

Vi har et ret unikt set-up, fordi vi har lavet vores egne logistiksystemer. Vi har skam prøvet nogle af de store, men det fungerede ikke på den her vare. Det er derfor blevet til, at vi har ansat nogle fragtmænd – fast – som leverer varen, og efter vores standarder. Kvaliteten skal simpelthen være i top. Den eneste fysik kontakt, vi har med vores kunder, er når fragtmanden leverer sengen, og derfor er det særligt vigtigt, at denne kontaktflade er professionel og afspejler vores værdier, fortæller Jonas Byskov.

Som vanlig spørger jeg, afslutningsvis ind til virksomhedens ambitioner på den lange bane - hvordan ser fremtiden ud for Bedre Nætter?

Vi skal fortsætte med at være i vækst på alle de markeder, vi er på. Danmark, Norge, Sverige, Finland – og hente flere markedsandele. Vi er også meget opmærksomme på at slå vores navn fast og være skarpe i vores formidling – vi vil associeres med god søvn og kvalitet.

I 2019 regner Bedre Nætter med at ramme en 30 procents stigning i forhold til 2018 – målet er at lande en omsætning på omkring 140 millioner kroner.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!