Et gyldent år: Ikea har vind i sejlene på sit danske onlinesalg

Løfter den samlede omsætning med otte procent.

Nyligt har Ikea valgt at stække vingerne på alle sine varehuse i Kina, midlertidigt.

Det har helt grundlæggende handlet om at eliminere spredningsrisikoen i forbindelse med den dødelige Coronavirus.

Annonce

LÆS OGSÅ: Ikea lukker alle sine varehuse

Men i Danmark går det godt – i særdeleshed på onlinefronten. Det viser Ikea Danmarks nyeste regnskab, som løber i perioden fra september 2018 til august 2019.

Tallene fra det nye regnskab afslører, at onlinesalget er vokset med omkring 49 procent i løbet af det seneste regnskabsår – det har været med til at løfte den samlede omsætning med lige godt otte procent til 4,7 milliarder kroner.

Årets resultat er dog det mest iøjnefaldende: 316 millioner kroner efter skat blev det til, hvilket er en fremgang på næsten 100 millioner kroner i forhold til sidste år.

Det har været "et gyldent år", som virksomheden selv formulerer det i en pressemeddelelse.

I en udtalelse lægger direktør for Ikea Danmark, Johan Laurell, meget vægt på styrkelse af salgskanaler som et elementært fokus i hele det forgangne år.

I 2019 forbedrede vi brugeroplevelsen af Ikea.dk og styrkede samtidig vores totale servicetilbud med blandt andet tre timers Her & Nu-Levering. Vi har også etableret vores Klik & Hent - Nær dig-service flere steder i landet, så kunderne kan få udleveret deres varer meget tættere på deres hjem. Vores forretning står stærkt, og vi udvikler løbende vores møde med kunden, kommenterer han.

Foruden en onlinebutik har Ikea Danmark fem varehuse.

Annonce