IKEA vil invitere konkurrenter ombord på en ny fælles platform

Satser mere på nethandel

Annonce

I 2017 overvejede møbelgiganten Ikea at sælge produkter på
andre e-handelsplatforme. I den forbindelse var mange nysgerrige på, hvilke
sider, der umiddelbart lå i sigte – her blev både Alibaba og Amazon nævnt.

Nu meddeler chefen hos Inter Ikea, Torbjörn Lööf, til
Financial Times, at møbelkæden er klar til at teste salget af egne produkter på
andre sider end sine egne.

Annonce

Dette er imidlertid ikke det eneste initiativ, møbelkæden arbejder med inden for e-handel.


Fælles platform til møbler

Selskabet ser også muligheden for at lancere sin egen
Zalando-lignende onlineshop for møbler.

Tanken er at lancere en fælles platform, hvor Ikea ikke kun sælger sine egne varer, men også tilbyder sine konkurrenters varer.

- Hvad er mulighederne mellem de dominerende store, globale platforme og selskabets hjemmeside? Jeg tror, at der er mange muligheder, som fx Zalando, der har etableret sig som platform inden for mode og tøj. Jeg synes, det er et meget spændende område at udforske, siger Torbjörn Lööf til Financial Times.

Ikea har endnu ikke forhandlet med nuværende konkurrenter, men er nu klar til at starte diskussioner om, hvordan en platform potentielt kan se ud.

- Det handler om at forme din egen skæbne. Jeg tror, at vi inden for de næste fem til ti år vil se resultaterne af det, vi taler om i dag – en ny e-handelsplatforms udvikling, siger Lööf.

Foto: Torbjörn Lööf