Intet krav om telefonnummer til webhops

EU-domstolen præciserer, hvilke oplysninger der er påkrævet

EU-domstolen har netop vedtaget, at man som webshop ikke behøver at oplyse et telefonnummer, så længe kunderne kan komme i kontakt med webshoppen på anden måde.

Annonce

Vedtagelsen kommer, efter at den tyske forbrugerorganisation VZBV sagsøgte Amazon, fordi virksomheden ikke opgiver et telefonnummer, som kunderne kan ringe til. I Tyskland er det lovpligtigt for webshops at opgive et telefonnummer, som kunderne kan kontakte shoppen på.

VZBV havde formentlig forventet at hente opbakning til sagen mod Amazon hos EU-domstolen, da den tyske forbundsdomstol bad EU-domstolen om at fortolke EU-direktivet om forbrugerrettigheder, men svaret blev ikke som VZBV havde håbet.

EU-domstolens besluttede, at Amazon ikke har pligt til at være tilgængelig via telefon, men at f.eks. en live-chat er tilstrækkeligt til at opfylde loven.

Inddragelsen af EU-domstolen betyder, at afgørelsen i sagen nu ikke bare kommer til at vedrøre Amazon i Tyskland, men alle webshops i EU.

Den europæiske lovgivning kræver, at webshops gør det muligt for forbrugerne at kommunikere direkte og effektivt, f.eks. en live-chat eller en service, hvor kunden kan bede om at blive ringet op, men der er altså intet krav om et telefonnummer, som forbrugerne kan ringe til.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!