Intet krav om telefonnummer til webhops

EU-domstolen præciserer, hvilke oplysninger der er påkrævet

EU-domstolen har netop vedtaget, at man som webshop ikke behøver at oplyse et telefonnummer, så længe kunderne kan komme i kontakt med webshoppen på anden måde.

Annonce

Vedtagelsen kommer, efter at den tyske forbrugerorganisation VZBV sagsøgte Amazon, fordi virksomheden ikke opgiver et telefonnummer, som kunderne kan ringe til. I Tyskland er det lovpligtigt for webshops at opgive et telefonnummer, som kunderne kan kontakte shoppen på.

VZBV havde formentlig forventet at hente opbakning til sagen mod Amazon hos EU-domstolen, da den tyske forbundsdomstol bad EU-domstolen om at fortolke EU-direktivet om forbrugerrettigheder, men svaret blev ikke som VZBV havde håbet.

EU-domstolens besluttede, at Amazon ikke har pligt til at være tilgængelig via telefon, men at f.eks. en live-chat er tilstrækkeligt til at opfylde loven.

Inddragelsen af EU-domstolen betyder, at afgørelsen i sagen nu ikke bare kommer til at vedrøre Amazon i Tyskland, men alle webshops i EU.

Den europæiske lovgivning kræver, at webshops gør det muligt for forbrugerne at kommunikere direkte og effektivt, f.eks. en live-chat eller en service, hvor kunden kan bede om at blive ringet op, men der er altså intet krav om et telefonnummer, som forbrugerne kan ringe til.