ITP 2.2 påvirker din data markant

Er din virksomhed bekendt med Intelligent Tracking Prevention? Ellers kan du blive klogere her



Hvis du som de fleste bruger Google Analytics til din hjemmeside, så får du problemer fremadrettet med at attribuere trafik fra Safari og Firefox kilder.

Og du vil se et fald i konverteringer fra Safari brugere.

ITP 2.2, intelligent tracking prevention, er en softwareløsning, hvor Apples browser (Safari) gør det mere besværligt at tilgå brugerdata gennem cookies.

Det handler helt grundlæggende om, hvor omfattende data, der kan hentes om brugerne.

Hvis en kunderejse varer mere end 24 timer – ja, så får din forretning et problem med data fra Google Analytics.

Og medmindre du sælger opladere og HDMI-kabler, så vil kundernes rejse på din hjemmeside typisk varer længere tid end ovenstående.

Men er det et problem?

Med ITP 2.2 bliver cookiedata fra Safari, som sagt, udelukkende gemt i et døgn, hvilket går ind og rører ved den information, du får fra Google Analytics. Det vil sige, at du vil få mange flere konverteringer tilskrevet  direkte trafik i Google Analytics, selvom det reelt er andre kanaler, salget kommer fra.

Hvis man eksempelvis trykker på en Google Ads annonce fredag på Safari, men først køber søndag, så vil salget blive tilskrevet direkte trafik.


Hvornår startede det?

ITP 1.0 blev lanceret i 2017 og udgangspunktet var at blokere for tredje parts cookies, som kunne spore dig på tværs af sitet. Formålet var, som også er blevet et stærkt fokus i dag, at øge brugernes datasikkerhed og sikre deres privatliv.

Google og Facebook har løbende arbejdet på at omgå ITP. Det lykkes i første omgang ved at flytte cookies fra deres server til din server, men dette hul er sidenhen blevet lappet.

Det er et kapløb mellem de to parter. Apple kæmper for brugernes privatliv, hvorimod Google og Facebook, på annoncørernes vegne, gerne vil have retvisende data.


Hvordan løser du så problemet?

Der er en række tekniske løsninger for at omgå ITP 2.2, men den eneste mulige løsning pt. som virker langtidsholdbar, i følge Conversio, er at placere dine cookies på din egen server – men så opstår der godt nok mulige problemer med GDPR.

Dette er heller ikke noget, der er helt nemt at sætte op, da det typisk kræver at din website/webshop-leverandør er inde over og kan implementere løsningen.

Google og Facebook har førhen lanceret løsninger på de tidligere versioner af ITP, men man afventer stadig deres løsning på ITP 2.2.

Kilde: Tak til Conversio

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest