Iværksætterduoen, der byggede bro mellem e-handel og SEO

Deres shopsystem har fået både e-købmænd og SEO-eksperter til at klappe i deres små hænder af fryd

Annonce

Det er hot at være iværksætter, ikke mindst hvis man er teenager og har ambitioner om en international forretning i rivende vækst. Det vrimler med historier om teenage-iværksættere, der som en slags vidunderbørn imponerer alt og alle med deres gåpåmod og talent.

Nogle af dem ER virkelig også dygtige, men det er desværre de færreste, der holder distancen og ender med at kunne leve af deres forretning.

Annonce

For en iværksætter i 40’erne skal der langt mere til for at gøre indtryk. Men hvorfor egentlig? Er det ikke lige så imponerende at være i stand til at skabe en forretning, samtidig med at man passer et fuldtidsarbejde, henter ungerne fra svømning, slår græs og tager til vagtlægen med sit syge barn kl. 3 om natten? – mens teenage-iværksætterne ligger og snorksover på deres værelser hjemme hos deres forældre, hvor de nogle timer senere vågner op til endnu en dag med god tid til deres forretning og uden bekymringer om, hvordan der skal blive råd til at betale den næste varmeregning.

Her får du historien om Morten Vadskær og Morten Blinksbjerg, der for længst havde lagt teenageårene bag sig, da de stiftede deres virksomhed, Shoporama.

Begyndelsen

Kimen til Shoporama blev lagt for næsten 10 år siden. Allerede dengang var Morten Vadskær en erfaren e-købmand og lidt af en guru inden for online markedsføring og SEO. Hans grundige, analytiske tilgang havde ført til nogle af landets højeste konverteringsrater, både i hans egen webshop og i andre webshops, hvor han var tilknyttet som konsulent.

Med tiden følte Morten Vadskær et stigende behov for at kunne arbejde med søgemaskineoptimering i sit daværende shopsystem, men det var lettere sagt end gjort. Efter flere års erfaringsudveksling med andre e-købmænd måtte han konstatere, at de eksisterende systemer kom til kort. Og hvad værre var: Hvis man spurgte efter nye, SEO-relaterede funktioner, løb man panden mod en mur.

– Der manglede et shopsystem, som primært var SEO-venligt, men også var designet ud fra e-købmandens synspunkt, fortæller Morten Vadskær.

Han indså, at ville man have et SEO-venligt shopsystem, så måtte man bygge det selv.

Programmøren Morten Blinksbjerg havde fulgt med i e-handlernes snak om shopsystemernes mangler og skrev til Morten Vadskær: ”Skal vi ikke bygge Danmarks fedeste shopsystem?”

Selvfølgelig skulle de det, men der gik lidt tid, før de kom rigtigt i gang.

– Han sidder i Odense, og jeg sidder i Aalborg. Man kan selvfølgelig godt arbejde over internettet, men når det er sådan noget, man gør i fritiden, og man ikke har nogen aktuelle kunder på platformen og derfor ingen indtægt, så går det lidt trægt. Men en dag bliver vi enige om, at vi vil gennemføre det og giver hinanden hånd på det, siger Morten Vadskær.

Shoporama bliver født

Inden længe havde Vadskær og Blinksbjerg kodet den første version af Shoporama og fået de første ”modige” brugere på platformen. Morten Vadskær fortæller:

– Det er jo noget af et sats at prøve et helt nyt stykke software fra nogen, som ikke rigtig har nogen indtjening. Det kan nemt gå galt. Men vi får en 10-15 stykker, der er ok med at være forsøgskaniner, og fordelen for os ved at tage folk ind er, at vi er tvunget til at få rettet de fejl, der er.

I løbet af det første år fik de pudset systemet af og fjernet de værste børnesygdomme, og i 2013 var de så tilfredse med deres software, at de kunne begynde at tage betaling fra brugerne.

På daværende tidspunkt havde Morten Vadskær fuldtidsarbejde ved siden af, men ønsket om at kunne lægge flere af ugens timer i Shoporama blev mere og mere udtalt. Indtægten fra de 10-15 kunder dækkede kun de faste udgifter, så pengene måtte hentes et andet sted.

– Morten sælger sin lejlighed og lever for de penge, og jeg sælger min webshop og lever for de penge. Så laver vi lidt konsulentarbejde ved siden af og skærer vores udgifter markant ned, siger Morten Vadskær og tilføjer: Det var nogle år med en meget lille indtægt.

Nu var der bedre tid til både udvikling, drift, salg og support. Der kom flere og flere brugere på platformen, og forretningen voksede støt og sikkert. I 2016 var der kommet så meget gang i hjulene, at de var klar til at gå ”all in”. De tog et lån på 150.000 kr., så de kunne udbetale løn til sig selv og ikke længere behøvede at lave konsulentarbejde.

– Det øjeblik du går fuld tid, sker der også noget med din forretning. Lige pludselig lægger du jo de bedste timer – dem fra morgenen af – i forretningen, siger Morten Vadskær.

I dag er det meste af lånet betalt tilbage, og Shoporama har udviklet sig til en solid forretning, som de to ejere sagtens kan leve af.

LÆS OGSÅ: Rito: Et skoleeksempel på e-succes

Det lange, seje træk

Tilbage i 2013, da Vadskær og Blinksbjerg lancerede Shoporama, sagde de til sig selv: ”Nu har vi et rigtig godt produkt, der bliver nemt at sælge”. Snart skulle det dog vise sig, at det var langt fra så ligetil, som de havde troet. 

– En del af dem, der var interesserede i Shoporama, turde ikke tage chancen og lægge så vigtig en del af deres forretning hos et nystartet firma med halvdårlig økonomi – og det kan jeg egentlig godt forstå, siger Morten Vadskær og tilføjer: Vi troede, at det svære ville være at lave softwaren. Det var det slet ikke. Det svære var at få de første 100 kunder.

Men de to iværksættere lod sig ikke så let slå ud, og de kunder, de allerede havde på deres platform, var en vigtig motivationsfaktor for dem.

– Der er nogen, der har lagt deres shop i hænderne på mig. Jeg vil ikke være grunden til, at de skal lukke, siger den samvittighedsfulde nordjyde.

Med en passende kombination af gåpåmod, slid, målrettethed og tålmodighed fik de stille og roligt kundedatabasen til at vokse og løfte Shoporama fri af den skepsis, de havde kæmpet med i starten. 

– Vi er nået dertil, hvor vi er blevet ”too big to fail”. Der er overhovedet ingen fare for, at vi lukker, fortæller Morten Vadskær.

Iværksætteri uden hastværk

Investorpenge og hurtig vækst er et drømmescenarie for mange iværksættere, men ikke for de to Shoporama-stiftere. Trods flere tilbud fra potentielle investorer har de valgt at klare sig selv – en beslutning, som Morten Vadskær på ingen måde fortryder:

– Jeg har spurgt folk, som har fået investorpenge, om råd, og samtlige sagde til mig: ”Hvis du kan klare dig uden investor, så gør det. Det er ikke det samme, når du får en investor ind, og det er ikke længere helt din forretning”. De sagde også, at de ville ønske, at de kunne have gjort det uden investor.

Vadskær og Blinksbjerg går ikke og drømmer om, at Shoporama skal overhale alle konkurrenterne. De har heller ikke den store trang til at udvide deres forretning til andre lande.

– Der er så mange shops i Danmark, at der er rigeligt med kunder. Man kan godt have en rigtig god forretning bare i Danmark, siger Morten Vadskær.

Nogle vil måske synes, at det lyder lidt uambitiøst, men for de to Shoporama-ejere er det et velovervejet valg.

– Både Morten og jeg er kommet lidt op i årene. Jeg har fået børn og har erkendt, at jeg vil hellere bare have min frihed. Jeg sætter stor pris på at kunne holde fri i weekenden.

Hemmeligheden bag Shoporamas succes

1. Fundamentet

Selv ikke den dygtigste programmør kan bygge et godt shopsystem alene. End ikke 10 programmører – eller 100, for den sags skyld – formår at gøre det. Uden forståelse for SEO og praktisk e-handel er det så godt som umuligt at skabe et shopsystem, der tilgodeser e-købmænds behov.

Ikke desto mindre tyder meget på, at SEO-nørden og e-købmanden er blevet sparet væk for mange shopsystemers vedkommende.

Her skiller Shoporama sig ud fra mængden. Systemet er simpelthen konstrueret med udgangspunkt i e-købmandens ønsker og behov, hvor søgemaskineoptimering spiller en væsentlig rolle.

2. Hastigheden

Ifølge Morten Vadskær er Shoporama det hurtigste shopsystem på markedet. Den slags kan enhver jo komme og sige, så vi har efterprøvet hans påstand ved at teste en god stak Shoporama-kunders shops med Googles hastighedsværktøj, Page Speed Insights.

Resultatet er slående. De 20 shops, vi testede, fik i gennemsnit 92 points ud af 100 mulige på desktop-versionen. Flere af dem var helt oppe på 100 points. Til sammenligning testede vi et bredt udvalg af små og store shops, som er bygget i andre shopsystemer. Her var gennemsnittet 70 points. Sagt på en anden måde er Shoporama-kundernes shops 8 points fra maksimum, mens konkurrenterne mangler 30 points for at nå til tops.

Page Speed Insights er som regel knap så gavmild over for mobil-versioner. Her får Shoporama-kundernes shops også kun 70 points i snit, hvilket dog er over det dobbelte af konkurrenternes score på sølle 32 points.

Man kan selvfølgelig ikke uden videre drage konklusioner ud fra en mere eller mindre tilfældig stikprøve på 60 webshops, men med så markante resultater får vi alligevel et fingerpeg om, at Morten Vadskær har noget at have sin påstand i.

3. Keep it simple

Én ting er at lave et hurtigt shopsystem. Det er en helt anden sag at holde hastigheden oppe, og udfordringen vokser, efterhånden som tiden går.

Det kan være fristende at fylde sit shopsystem med fede funktioner, smarte plugins og integrationer til alt, hvad kunderne kan ønske sig, men på længere sigt er det ikke nødvendigvis en god idé.

Nogle shopsystemer er nærmest ved at drukne i features, plugins og integrationer, som sikkert var gode at have engang, men som næsten ikke bliver brugt længere. Alle disse ”oldsager” bliver en klods om benet på sådan et system og får hastigheden til at dale betragteligt, samtidig med at der bliver mere og mere at vedligeholde.

Vadskær og Blinksbjerg har helt fra starten været opmærksomme på denne udfordring. Derfor har de omhyggeligt vendt og drejet hver eneste feature i Shoporama, inden den blev implementeret i systemet. Og det er langt fra alt, der slipper gennem nåleøjet.

– Inden vi laver en ny feature, ser vi den nøje an og overvejer, om den vil gavne størstedelen af vores kunder, så vi ikke bare får en kæmpestor bunke integrationer og features. I stedet har vi lavet et REST-interface, så folk selv kan bygge de integrationer, de skal bruge, fortæller Morten Vadskær.

4. SEO-delen

Shoporama rummer et væld af halv- og helautomatiske funktioner, som letter SEO-arbejdet og giver brugeren mulighed for selv at fintune sin shop og udnytte sine SEO-kompetencer.

Blandt de mange funktioner kan nævnes:

  • Pæne URL’er
  • Automatiske canonical-tags på produktvarianter for at undgå duplicate content
  • Besked i backend om indgående links, der går til 404-siden
  • Redirect på slettede kategorier og mulighed for redirect på tomme kategorier
  • Mulighed for at sætte noindex på individuelle produkter og kategorier
  • Mulighed for dynamiske metatitler og -beskrivelser med f.eks. pris og lagerstatus
  • Mulighed for dynamiske kategorier

LÆS OGSÅ: Bliver din norske webshop fundet på Google?

5. Relationen til kunderne

Når Shoporamas kunder ringer til supporten, er det som regel Morten Vadskær, der tager telefonen. Han kender Shoporama som sin egen bukselomme og sætter en ære i at hjælpe sine kunder bedst muligt med deres shop. De mange 5-stjernede anmeldelser på Trustpilot vidner også om kundeservice ud over det sædvanlige.

Vadskær og Blinksbjerg ses også jævnligt med deres kunder, bl.a. til coworking-sessions rundt omkring i landet og til det årlige Shoporama Symposium, som er et 2-dages arrangement med oplæg, inspiration og vidensdeling. Desuden tager de hver sommer en flok kunder med på workaway på en gammel vingård i Spanien.

– Der er plads til 24 deltagere. Det må heller ikke blive for stort, for så bliver det ikke intimt nok. Det skal også være sådan, at folk stoler på hinanden og har en chance for at nå at snakke med alle, siger Morten Vadskær.

Der er rigtig god tilslutning til arrangementerne, og der bliver netværket og vidensdelt i stor stil – også bagefter.

– Dem, der mødes og netværker med hinanden, får også tit taget de store skridt. Det vil vi meget gerne facilitere, siger Morten Vadskær.

Derudover har Shoporama en meget aktiv Facebook-gruppe, hvor brugerne kan få hjælp til alt fra betalingsløsninger, fragtlabels og Google Ads til de mange funktioner i Shoporama.

Morten Vadskær er ikke i tvivl om, at de mange timer, som han og Morten Blinksbjerg bruger på deres kunder, er en god investering. Ved at hjælpe kunderne med deres forretning styrker de jo også deres egen forretning.