Interview: ”Ja, man skal kunne ét eller andet unikt”

Online møbelbutik forbereder sig på ”de amazoniske kræfter”

En stigende efterspørgsel af møbler på nettet skærper konkurrencen, og i kølvandet af internationaliseringen på markedet har truslen fra udenlandske udbydere aldrig fyldt mere.

Boboonline.dk har nu lanceret sin egen serie af produkter, der bl.a. skal hjælpe med at gøre dem mere unikke på markedet, og samtidig stå på fastere grund, når truslen fra store giganter, som f.eks. Amazon, bliver til en realitet.

Annonce

Jeg har talt med direktør, Nicolai Østergaard, om hans overvejelser med henblik på forretningens modstandsdygtighed.

Men kommer Amazons indtræden overhovedet til at få en direkte effekt på Boboonline’s forretning – og hvordan?

Ikke i første omgang, udover at vi regner med at liste udvalgte produkter på Amazon - heriblandt vores egen serie. Alt efter hvordan møbelsalget i Norden kommer til udvikle sig efter Amazons indtræder, kan det også påvirke, hvordan vi tænker eksport – altså om vi skal lave lokale hjemmesider, eller om vi kun skal satse på Amazon, fortæller direktøren.

Ifølge ham bliver det dog nok begge dele, medmindre der opstår ekstreme tilfælde.

Udover en lancering af egne produkter, er BOBonline også meget opmærksomme på andre områder, hvor de kan differentiere sig.

Vi gør, hvad vi kan for at være de bedste på hele servicedelen. Udover, at vi er mere personlige end Amazon, med ansigter på shoppen eksempelvis, kommer vi også til at tilbyde gratis stofprøver på stort set alle polstermøbler. Det er vi klar med senere på måneden. Generelt er det servicedelen, vi prøver at differentiere os på. Der er mange kunder der har behov for at få hjælp og rådgivning, når de køber møbler på nettet, og der er vi bedre end Amazon.

Men der er selvfølgelig også nogle fordele ved at handle på de store markedspladser.

FDIH’s analyse tidligere på åre afslørede også, at Amazon allerede er danskernes 5. fortrukne butik.

Annonce

Nicolai Østergaard fremhæver både vareudvalg og pris.

Man kan altid finde, hvad man søger, grundet det kæmpe udvalg, og så er det jo naturligvis billigt. Det, der kan komme til at røre på sig i købsadfærden blandt danskerne er, at flere begynder at ”Amazone” deres varer i stedet for at ”Google” dem – og så er det jo vigtigt, at man er synlig netop hér. De forbrugere, der fravælger Amazon har måske et andet behov for service og personlig betjening, og derfor er jeg ret sikker på, at vi ikke står i skudlinjen, som de første - eftersom vi sælger møbler.

Ifølge direktøren er det helt afgørende, at man som forretning har, eller kan, noget unikt.

Det er ikke nok at være et online varekatalog i fremtiden hvis man vil have succes. Det kan være på service, sortiment, bæredygtighed, fysiske butikker med personlig rådgivning mm. – ting, hvor det ikke kun handler om pris, kommenterer han.

Og det hele kan jo virke meget overvældende. Det er også grunden til, at flere danske virksomheder har udtrykt bekymring, og endda frygt, når der er blevet talt om, at den store markedsplads slår rødder i Norden.

Jeg spørger Nicolai Østergaard, om han er bange.

Vi er ikke bange. Vi tror ikke Amazon kommer til at ændre købsadfærden på møbler betydeligt fra dag til dag, og derudover har vi mulighed for selv at sælge på Amazon, hvor vores egne serier bliver helt oplagte at satse på, afrunder han.

Boboonline.dk har sit lager og sin drift i Roslev samt et kontor i Aalborg. Alle produkter i deres egne serier kommer til at blive opkaldt efter lokale steder, der ligger herimellem. Den første serie fra virksomheder hedder Harrevig.