Julehandlen rykker online: Sådan sikrer din webshop sig en del af den kommercielle klejne

Flertallet af danskerne sonderer gladeligt de forskellige webshops i jagten på julegaver, og som erhvervsdrivende er der flere elementer at skrue på, når onlinesalget skal sikres.



Det skriver DIBS i en pressemeddelelse.

Omvendt kan især én ting skræmme kunderne væk før købet gennemføres.

Mens flammen på kalenderlyset langsomt nærmer sig den 24. december, er forbrugerne godt i gang med at finde gaverne, der ikke alene skal udfylde pladsen under træet, men sikre julefreden i de danske hjem.

For en stor dels vedkommende er julegavejagten rykket online, og mens de fleste webshops oplever en stigende efterspørgsel i julemåneden, er der alligevel en række faktorer, som ikke bare kan sikre salget, men også forpurre det i sidste sekund.

Det viser nye tal fra DIBS, en del af Nets, som leverer betalingsløsninger til mere end 30.000 nordiske webshops.

Totalprisen er altafgørende

På vegne af DIBS har analyseinstituttet YouGov spurgt de danske forbrugere, hvad de lægger vægt på, når det kommer til at finde julegaverne på de digitale butikshylder, og som så ofte før spiller prisen ind – og det på mere end én måde.

– Når vi kigger på tallene, står det hurtigt klart, at de danske forbrugere i høj grad kigger på prisen, når de finder julegaver på nettet. I alt svarer 62 procent, at prisen er noget af det mest afgørende, når de skal købe julegaverne online. Kunderne er ikke blege for at afbryde et køb i sidste øjeblik, hvis den samlede pris inklusive levering bliver for høj – faktisk så vi i forbindelse med DIBS’ årlige e-handelsrapport for 2018, at over halvdelen af danskerne har afbrudt et køb i en webshop, netop fordi besparelsen blev ædt op af høje leveringsomkostninger. Det er virkelig noget man skal være opmærksom på som webshop, lyder det fra Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS.

Digital julehandel skal være nemt og bekvemt

I rundspørgen fra YouGov har de adspurgte forbrugere skulle vælge de to ”mest afgørende” faktorer, når de køber julegaver online. Og selvom prisen topper listen for næsten to tredjedele af danskerne, så drejer den digitale julehandel sig også i høj grad om bekvemmelighed.

Blandt de adspurgte svarer 36 procent nemlig, at hurtig levering spiller en vigtig rolle, mens nem returnering af eventuelt uønskede gaver er afgørende for 27 procent af de danske juleforbrugere.

– Man kan i realiteten sige, at det der gør juleshopping på nettet appellerende for en stor del af forbrugerne er, at det er nemt. Det er let at sammenligne produkter og priser, så man kan finde frem til det bedste køb, men webshoppen skal pinedød også garantere, at gaven når frem inden jul – og så vil forbrugeren være sikker på, at gaven kan returneres, hvis den ikke falder i så god jord som håbet, forklarer Henriette Høyer.

Regionale forskelle

Selv om prisen i overvejende grad er den vigtigste parameter, når det kommer til danskernes julehandel online, så er der dog relativt markante, regionale forskelle på, hvad der ellers vejer tungt, når de digitale julekurve fyldes op.

For mens hovedstaden og de syddanske forbrugere med henholdsvis 43 og 40 procent vægter hurtig levering som et af de mest afgørende parametre for deres julehandel på nettet, så er det tilsvarende billede i resten af landet omkring 30 procent.

Ser man på betydningen af vareudvalget, så er det tydeligt, at de sjællandske og københavnske forbrugere med 32- og 27 procent vægter dette højt, mens det kun er tilfældet for i gennemsnit små 17 procent af jyderne og fynboerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest