Jysk og Lego udviser resiliens – ”sporene fra finanskrisen skræmmer”

Ny analyse.

De seneste par måneder har været en sej kamp for virksomheder. Men det har været nødvendigt at forvente sig mindre og kæmpe mere, jo mere coronakrisen har fæstnet sit greb og slynget brutale konsekvenser af sig ud i verdenssamfundet.

Men ifølge en ny analyse fra Berlingske Business er der positive noter i en ellers sørgelig fortælling. Det viser sig nemlig, at de danske virksomheder udviser en langt højere resiliens end tidligere.

Annonce

En gennemgang af rapporter fra landets 50 største virksomheder afslører eksempelvis, at Lego Jysk og VKR-koncernen ligger helt i top, når det gælder modstandskraft.

Èn af årsagerne kan være, at en del af de danske virksomheder har gjort sig nogle værdifulde og uforglemmelige erfaringer under Finanskrisen, mener Ken L. Bechmann, professor i finansiering ved Copenhagen Business School,

Selv om vi en gang i mellem siger, at hukommelsen er deprimerende kort på de finansielle markeder og hos virksomhederne, så tror jeg, at sporene fra finanskrisen skræmmer. Mange virksomheder har ud fra overvejelser om risiko og finansiel fleksibilitet fundet det fornuftigt ikke at køre tilbage i samme spor som op til finanskrisen, hvor mantraet stort set var: jo mere gæld, jo bedre, siger Ken L. Bechmann til avisen.

VKR lægger sig øverst på listen med en soliditetsgrad på 81 procent og følges af navne som Rockwool, Equinor, Grundfos og Lego. Jysk ender med en soliditetsgrad på 62,5 procent og indtager således sjettepladsen.

Til trods for, at krisen har tvundet 2000 butikker, midlertidigt, i knæ, er virksomhedens direktør, Jan Bøgh, ikke decideret nervøs for fremtiden.

Jysk står også solidt i dag på trods af, at vi selvfølgelig får en ordentlig øretæve, som vi ikke kender størrelsen af, før vores regnskabsår rinder ud 31. august. Men det kan vi absorbere, fordi vi har en god finansiel og likvid situation. Så vi er der helt sikkert på den anden side af coronakrisen, siger Jan Bøgh til Berlingske.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!