Jyske mænd er nettets største forbrugere

Folk i Sunds, Odense NØ og Tune er bedst til at passe på pengene

Vi danskere er vilde med at handle på nettet, og nethandlen slår rekord år efter år. Men hvad kendetegner egentlig de flittigste nethandlere? Det har webbureauet SmartWeb sat sig for at undersøge og har analyseret forbrugerne over tre uger, hvor der blev købt for et trecifret millionbeløb.

Annonce

Hvor du bor i landet spiller i høj grad en rolle i forhold til, hvor mange af dine penge, du bruger på webshops. Selvom Jylland kun rummer 46 procent af Danmarks befolkning, har landsdelen 60 procent af de 10 mest indkøbsivrige postnumre ud af landets mere end 1625 postnumre.

Det postnummer, der har den højeste gennemsnitlige købssum (1611 kroner), er Kjellerup, som ligger mellem Viborg og Silkeborg. Nummer to er Aarhus V med 1412 kroner pr. ordre. I den modsatte ende af skalaen ligger Tune ved Roskilde, Odense NØ og Sunds ved Herning med ordrebeløb helt nede omkring 400 kroner.

Region Syddanmark topper

Ser man på fordelingen landsdelene imellem, er der stor forskel på, hvor mange penge indbyggerne i gennemsnit bruger på en ordre. I Region Sjælland blev der kun brugt 708 kroner per ordre, mens Region Syddanmark topper med et gennemsnit på præcis 800 kroner per ordre.

– Generelt handler folk i byerne mere på nettet. Frekvensen er større i de bynære områder, såsom hovedstadsområdet, Odense, Aalborg og Østjylland. Det er hovedsageligt børnefamilier med veluddannede forældre, der køber mest på nettet, siger Anders Eiler, salgsdirektør i SmartWeb.

Thomas'erne bruger flest penge

Analysen viser også, at personer med navnet Thomas købte for flest penge i perioden. Faktisk brugte Thomas’erne i alt 1,27 millioner kroner. På de følgende pladser kommer Jesper og Søren med henholdsvis 1,20 og 1,16 millioner kroner. Vi skal helt ned til niendepladsen for at finde det første kvindenavn på listen, nemlig Helle med ca. 866.000 kroner.

Henrik Theil, der er Public Affairs- og kommunikationschef for FDIH, har følgende bud på årsagen til det markante resultat:

– Tallene fra SmartWeb dækker formentlig over, at mænd ofte lægger navn og kreditkort til, når familiens nye fjernsyn og computer skal købes. Det er dyre produkter, der løfter gennemsnitsbeløbet for mænd til et højt niveau. Til gengæld ligger mænd og kvinder stabilt og meget lige i forhold til antallet af ordrer ifølge vores analyser over flere år, siger Henrik Theil.

Annonce