Interview: Kan de nordiske e-handlere overleve konkurrencen fra Atlantens giganter?

Jeg har talt med CEO hos PriceRunner, Nicklas Storåkers

PriceRunner havde sin spæde start i Sverige for snart 20 år siden, men det er kun tre år siden, at Nicklas Storåkers indtog pladsen i førersædet som administrerende direktør.

Det er blevet én af Europas største prissammenligningstjenester, og ifølge Nicklas Storåkers bliver der arbejdet ud fra en meget klar og utvetydig mission: ”Vi vil skabe mere forretning for vores kunder”. Det fortæller han mig, da jeg, under Ehandelskonferencen i København, får arrangeret et eksklusivt interview.

Annonce

Pricerunner vil gerne have fingeren på pulsen – så hvordan går det egentlig med e-handlen i de nordiske lande?

Sverige og Danmark er markeder, der minder meget om hinanden. I grove træk har de samme ”internet penetration usage” og samme karakteristika på konkurrenceområdet.

Men vi ser, at der er en nedadgående tendens i dansk e-handel – faktisk et fald på 4 procent i løbet af kvartalet. I Pricerunners nyeste indeks kan man også se, at 30 procent af danske e-handlere havde et rigtig hårdt 3. kvartal.

Med dét sagt vokser markedet, og størstedelen af virksomhederne i de nordiske lande er positive stemte overfor fremtiden. Dette på trods af, at e-handlen bliver mere og mere konkurrencepræget. Der er mange udfordringer på bordet, men størst af dem alle er konkurrencen fra udlandet, fortæller Nicklas Storåkers.

Amazon og Google er nogle af de første, der springer de danske virksomheder i øjnene.


"Vi er ikke første prioritet"

I USA har Amazon vundet ”the e-commerce battle”. Amerikanerne bruger nemlig i høj grad Amazon som søgeværktøj, hvorfor Google bliver mere eller mindre redundant.

I Europa, derimod, er det en meget mere jævn fordeling. Et fællestræk er, at både Amazon og Google, ifølge Pricerunner-direktøren, stræber efter fuldstændig ubetinget markedsdominans, uden bare det mindste albuerum til andre spillere.

Det er deres attitude. Amazon er et komplet øko-system: Søg, find, køb, modtag. Så på den måde er der jo ikke rigtig plads til andre – udover som én af deres leverandører, naturligvis. Spørgsmålet er ikke ”hvis” Amazon kommer, spørgsmålet er hvornår.

Annonce

Nicklas Storåkers fortæller mig, at det nordiske marked er mere eller mindre en anormalitet for en mastodont som Amazon. Derfor er vi heller ikke deres første prioritet.

Lige nu prøver den globale virksomhed kræfter med det indiske marked, og har også nyligt lanceret i Tyrkiet og Australien.

Amazons indtog kommer selvfølgelig til at intensivere konkurrencen, men der er også nogle andre mekanismer, der pludselig kommer i spil.

På det danske marked har Google 97 procent af alle søgninger. Det er den største e-handelsvirksomhed i Danmark. Google kommer ikke, frivilligt, til at give det her marked væk, og hvad sker der så? Der sker dét, at Google bliver en markedsplads – det kan gøres så simpelt, som at tilføje et check-out-flow. De er allerede begyndt i USA og Frankrig, men hvornår kan vi forvente ændringer inden for EU?

Baseret på andre typer lanceringer i den størrelsesorden, er tidsrammen omkring 2-3 år, mener Pricerunner-direktøren. Og hvad betyder det?

Det betyder udfordringer… Vi kan forvente to meget store, vestlige spillere på det danske marked inden for nærmeste fremtid, men kommer det til at udslette den lokale e-handel fuldstændig? Det mener jeg ikke, fastslår Nicklas Storåkers.

Det kommer også til at betyde muligheder.


De otte attributter

  1. High customer satisfaction > recurring customers
  2. Diversified traffic sources
  3. Strong in social media
  4. Niched offering
  5. High gross margins
  6. Single digit returns
  7. Low complexity in logistics
  8. Low risk in inventory

Der vil selvfølgelig komme udfordringer, men alle virksomheder har noget fra listen, de er gode til – de resterende attributter kan man med fordel fokusere på at udvikle. De vigtige takeways er nok at diversificere sin strategi og lægge mere vægt på profit. En profitabel virksomhed er meget mere selvstændig, og har flere brikker at rykke med. Det bliver særligt vigtigt i en tid, hvor vi begynder at se en økonomisk afmatning, siger Nicklas Storåkers.

Og nu kommer spørgsmålet, som mange stiller: Hvornår kommer Amazon?

Jeg tror på, at det bliver inden for 2-3 år, og inden for denne tidsramme har Google også lanceret shopping i Danmark.


Tre hurtige til direktøren:

Hvad er dine tanker om, at danskerne etablerer egne markedspladser?

Jeg tror på, at der er et behov for en markedsplads i Danmark. Det er svært at kommentere på, hvorfor eksempelvis Wupti.com måtte lukke ned, men jeg er sikker på, at behovet i markedet eksisterer. På alle store markeder er der en markedsplads, fordi det er belejligt for forbrugerne. Det kunne blive Amazon og Google – det kunne også blive noget helt tredje. Jeg tror dog kun, at der plads til to etablerede markedspladser i Danmark.

Helt overordnet set skal vi favne forandring. Markedspladser er en ny kanal og trafik-magnet, hvor der ligger en masse potentiale.

Hvad er danske virksomheder gode til?

Danmark er faktisk det nordiske marked, hvor svenskerne køber mest fra. Danmark har et super konkurrencepræget marked med et fornuftigt antal store e-handelsvirksomheder, som tilbyder en bred vifte af produkter. Det er et veludviklet marked – og Danmark er god til at konkurrere på både pris, service og convenience. Selv om Amazon lancerer i Danmark inden for nogle år, tror jeg ikke, de eksempelvis ville kunne yde en hurtigere levering, end de danske virksomheder. Alt I alt står mange danske virksomheder stærkt – måske ser vi samme tendens, som i Holland, hvor de lokale etablissementer sætter en pind i hjulet hos de store markedspladser.

En anden ting er, at danske forbrugere i virkeligheden er super brutale. De betaler ikke for noget som helst, de ikke har brug for. Hvis der er bedre alternativer, er det der, man finder danskerne. Derfor er det nogle helt andre mekanismer, der rører på sig, når man kæmper om forbrugernes gunst – det er ikke nok at være en global kæmpe.

Kan man forvente hjælp fra lovgivningen?

Mange har spurgt Nicklas Storåkers, om han mener, der burde blive gjort mere med henblik på lovgivning.

Jeg er imponeret over Magrethe Vestagers attitude, og hendes ønske om at ”stå imod” de her store, dominerende virksomheder, som forvrider markedet. Hun har gode intentioner, og har da også uddelt en bøde eller to, men jeg mener ikke, at der bliver fulgt godt nok op på de mange undersøgelser. Når det er sagt, så tror jeg, at den Europæiske Kommission ender med at gøre en ende på, hvordan Google og Amazon opererer. I den forbindelse tror jeg også, at vi skal være meget opmærksomme på Blockchain, og hvordan det kommer til at facilitere, at vi genvinder kontrollen over data, afrunder han.