Kineserne vil have nordisk kvalitet

Og de har råd til at betale for den.

Kina er i stærk økonomisk vækst. Den gennemsnitlige levestandard er steget enormt de seneste år, og landets middelklasse tæller i skrivende stund over 400 millioner mennesker.



Kinas nye, købestærke forbrugere

Den stigende velstand har betydet store ændringer i kinesernes forbrugsvaner. De mange millioner kinesere, som er blevet en del af middelklassen, har nu fået råd til at være mere selektive i deres indkøb. De går i høj grad uden om kopivarer og fokuserer på kvalitet, sundhed og sikkerhed – faktorer som står i grel modsætning til deres opfattelse af kinesiske produkter. Årtiers snyd og skandaler har betydet, at tilliden til kinesiske varer nu kan ligge på et meget lille sted.

Det er her, nordiske produkter kommer ind i billedet. For kineserne er nordiske brands blevet synonyme med den autenticitet og troværdighed, som de efterspørger, og de har især fået øjnene op for produktkategorier som design, mode, boligindretning, fødevarer og sundhed og personlig pleje.

LÆS OGSÅ: E-handelscenter skal sætte skub i den danske e-eksport: ”Danmark skal være digital frontløber”

Du kan også sælge til kineserne

Du behøver ikke at stifte et kinesisk datterselskab med alt hvad dertil hører for at komme ind på det kinesiske marked. For langt de fleste danske virksomheder vil det være en alt for krævende og langsommelig proces at etablere sig i Kina på egen hånd.

Det smarteste er at finde en partner, som kender sproget og kulturen, og som kan tage sig af alt fra logistik, told og betaling til markedsføring, kundeservice og returhåndtering.

– Med en partner kan du komme til Kina uden selv at være der eller kunne sproget, siger Ann Christin Mahrt, marketingchef hos Ehubnordic.

Ehubnordic har etableret en nordisk multibrand store på den kinesiske e-handelsplatform Tmall Global. Her sælger danske brands som Stelton, Kähler og Arla udvalgte produkter til kvalitetsbevidste kinesiske forbrugere.

Tmall Global adskiller sig fra de andre kinesiske platforme ved udelukkende at sælge originale produkter fra udenlandske brands, og forbrugernes tillid til Tmall Global er derfor høj.

Start småt og lær undervejs

– Typisk starter man med at få 5-10 produkter på vores shop, og langsomt arbejder man brand awareness op. Det smitter af på andre produkter. Når man har kørt et produkt op som hero product, starter man på det næste, så der hele tiden kommer noget nyt, forklarer Ann Christin Mahrt.

Det, der sælger i Danmark, sælger ikke nødvendigvis i Kina. Derfor er det vigtigt løbende at holde øje med, hvordan de enkelte produkter klarer sig.

– Vi samarbejder tæt med brandet og kigger en gang i kvartalet på, hvordan det ser ud. Hvilke produkter sælger bedst? Er der noget, der ikke sælger? Skal det fjernes, og skal der testes noget andet?

LÆS OGSÅ: Danmark halter bagefter: Hvordan skal vi blive bedre til e-eksport?

Tålmodighed betaler sig

Som udgangspunkt er der kun få danske brands, der er kendte i Kina. På trods af sin status som velrenommeret brand over hele Europa måtte Stelton derfor væbne sig med tålmodighed, da de sidste år valgte at lancere nogle af deres produkter i Ehubnordic’s shop på Tmall Global.

– Nu begynder Stelton rigtig at sælge, men det har også taget et års tid. Før solgte de måske 30 produkter om måneden og måske 100, når vi kom lidt længere hen, men i dag er vi oppe på et par tusind produkter om måneden i snit, fortæller Ann Christin Mahrt.

I samarbejde med Ehubnordic er Stelton allerede gået et skridt videre.

– Når et brand er kommet lidt op at køre, så begynder vi også at kunne sælge ind til andre platforme, som kan være mere nicheprægede. Stelton er på den måde kommet ind på 6-8 andre platforme inden for bl.a. design og kitchen/tableware.

Også for webshops

Danske webshops, som forhandler produkter fra nordiske brands, har også mulighed for at sælge via Ehubnordic’s kinesiske shop. Det giver dem mulighed for en merindtjening på verdens største e-handelsmarked via Alibaba’s Tmall Global. En af de danske webshops, som er på vej ind hos Ehubnordic er Natur og Helse.

– Nogle brands ville sikkert aldrig selv komme til Kina, fordi de er så små. Der kan det godt være, at en webshop kan løfte dem, siger Ann Christin Mahrt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest