Kinesiske copycats snylter på danske brands

Nu tager de danske myndigheder affære

Annonce

Siden de danske forbrugere for få år siden fik øjnene op for Wish, har kinesiske webshops fået en stadigt stigende andel af danskernes køb på nettet. Så stor, at PostNord hver dag håndterer over 40.000 pakker fra Kina.

Særligt 80 kroners-bagatelgrænsen på forsendelser fra Kina har givet danske webshops grå hår i hovedet og fået flere brancheforeninger til at råbe politikerne op for at få afskaffet kinesiske virksomheders urimelige konkurrencefordel.

Annonce

LÆS OGSÅ: Danske politikere er klar til kamp mod Kina-rabatter

Kopivarer går som varmt brød

I årtier har kineserne været verdensberømte – og berygtede – for deres billige kopivarer.

I Kina har man en lang tradition for at lære ved at kopiere andre. Nogle virksomheder bruger denne lærdom som grundlag for videreudvikling, mens andre laver en forretning ud at sælge kopivarer.

Og forbrugerne i Danmark og de øvrige EU-lande er lette at charmere. Som små magneter tiltrækkes de af de kinesiske netbutikkers ekstremt lave priser og glemmer alt om produktsikkerhed og risikoen for at blive snydt på den ene eller den anden måde.

Ifølge en rapport fra EUIPO (EUs Kontor for Intellektuel Ejendomsret) taber danske virksomheder årligt 8,6 mia. kroner som følge af salget af kopivarer. Dertil kommer næsten 5.000 arbejdspladser.

Sværere at dæmme op for import af kopivarer

Masser af kopivarer sendes direkte fra Kina til danske forbrugere. Størstedelen af de kopivarer, som bliver tilbageholdt, er i små forsendelser på 10 eller færre genstande.

– Nye tal fra EUIPO og OECD viser, at i perioden 2010 til 2017 involverer 63% af toldmyndighedernes tilbageholdelser af varemærkeforfalskede og piratkopierede varer små pakker, skriver Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge undersøgelsen er Kina et af de lande, der sender flest små pakker, og man ved desuden fra tidligere rapporter, at langt de fleste kopivarer bliver produceret i Kina.

LÆS OGSÅ: Hvem har stjålet mine tekster?

Det vrimler med Ecco-kopier

Kinesiske piratkopister lader til at have en forkærlighed for sko. Af EUIPO og OECDs undersøgelse fremgår det, at hele 92% af alle beslaglæggelser af fodtøj relaterer sig til pakker med færre end 10 genstande i hver.

Én af de danske virksomheder, der bliver flittigt kopieret, er skoproducenten Ecco. Ifølge advokatwatch.dk er Eccos produkter så populære at kopiere, at virksomhedens jurister førte 150 retssager mod kinesiske virksomheder i 2017.

– Kopivarer fra Kina er stadig et problem for os, og behovet for at forhindre salg og distribution af kopivarer er mere presserende end nogensinde, siger Michael Solhøj, globalt ansvarlig for ECCOs immaterielle rettigheder.

Danske myndigheder træder til

Patent- og Varemærkestyrelsen har nu taget initiativ til dialog med kinesiske myndigheder og virksomheder. Sammen med repræsentanter for nogle af de største danske virksomheder er Patent- og Varemærkestyrelsen taget til Kina for bl.a. at mødes med den kinesiske myndighed for varemærker og patenter, China National Intellectual Property Administration (CNIPA).

– Vi oplever, at de kinesiske myndigheder i stigende grad tager immaterielle rettigheder alvorligt, og der er et særligt momentum for at tage et stort skridt fremad nu, hvor landet selv satser hårdt på at blive en global innovativ spiller,” siger Sune Stampe Sørensen, direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Den danske delegation besøger også e-handelsgiganten Alibaba for at høre om deres udfordringer på området – og ikke mindst deres løsningsmodeller.

– Kina er et centralt marked for mange af de helt store danske virksomheder. Vi kan hjælpe med at sikre deres rettigheder og vækst ved at facilitere møder gennem det økonomiske diplomati, der ellers ikke ville finde sted. I Kina spiller personlige relationer en væsentlig rolle. Det er en del af den kinesiske kultur, og derfor kan vi åbne døre for virksomheder som Ecco, der kan vise sig at være til stor gavn,” afrunder Sune Stampe Sørensen.