Klarna er under luppen – risikerer 155 millioner kroner i bøde

Brud på GDPR-regler

Annonce

Som følge af usikkerhed om, hvordan Klarna forholder sig til GDPR-reglerne, kan det svenske betalingsselskab nu risikere bøder på op til 200 mio. norske kroner (155 mio. dkr). Det meddeler avisen E24.

Det er det svenske datatilsyn Datainspektionen, der nu undersøger, hvordan Klarna behandler personoplysninger.

Annonce


Skulle have været tydeligere - blev vildledende

Det er midlertid ikke de eneste anklager, der er blevet rettet
mod betalingsgiganten, som også har stået til skue for vildledende
markedsføring og opfordring til forbrugerlån.

Efter at Klarna har erstattet ord som faktura, delbetaling og kort med almindelige begreber som "pay now", "pay later" og "split up", var ideen at deres kommunikation skulle blive mere tydelig for forbrugerne.

Det samme gjaldt virksomhedens brug af ordet "konto", som nu kritiseres af det svenske forbrugeragentur (KO).

Den fortæller vores søsterside Ehandel.se.

Men det virker til, at forbrugerne er "forvirrede". For Klarna indebærer ordet "konto", at der forekommer en rente efter 14 dage, og ikke at pengene trækkes direkte fra kontoen.

- Forbrugerne har ikke forstået, hvad "konto" indebærer i Klarnas markedsføring. Mange mennesker tænker på tjenesten som deres bankkonto, hvilket det ikke er. Det betyder, at tjenesten kan opfattes som vildledende, siger Anna Hult, direktør for det svenske forbrugeragentur til Ehandel.se.


Flere alternativer

Desuden skal den svenske forening "Sveriges Konsumenter"
have reageret på, at det er betalingsmuligheden for delbetaling, der
præsenteres som førstevalg ved check-out hos Klarna.

Foreningen mener, at det opmuntrer til lån og kredit frem
for direkte betalinger.

Klarna er imidlertid uenig.

- Som kunde hos Klarna har du mulighed for at få varerne og først betale for dem inden for 14 dage, uden at det koster noget. Hvis du hellere vil betale direkte via bankkonto eller kort, har du mulighed for at gøre det via de andre betalingsmetoder, der findes. Valgene som præsenteres er bl.a. baseret på, hvordan kunden har valgt at handle hos os tidligere, siger Magnus Törrnblom, presseleder hos Klarna, til Ehandel.se.