Klarna rapporterer om 177 milliarder kroner

Et vellykket år

Annonce

Betalingsselskabet Klarna rapporterer om kraftig vækst i
2018, da selskabet den 29. april præsenterede sin årsrapport for sidste år.

Rapporten afslører et stærkt år med en stigning på 36
procent i det globale salg til 252 mia. svenske kroner. Det svarer til omkring
177 danske kroner.

Annonce

Omsætningen skal have vokset med 31 procent til næsten 5
mia. svenske kroner.

Hver dag blev der i gennemsnit gennemført 1 million transaktioner hos Klarna, som bliver brugt af 130.000 butikker. 25.000 af disse vil potentielt være nye kunder i 2018.

- 2018 var et år med fortsat stærk fremgang og stærk vækst for Klarna på det nordiske marked. Dette er et resultat af vores klare fokus på øgede investeringer i vores samlede kapacitet og levering til forbrugere og butikker.


Investeringer og nye lanceringer

I begyndelsen af ​​2018 besluttede betalingsgiganten at øge
sine investeringer yderligere for at styrke væksten. Dette burde allerede have
haft en positiv effekt.

En af de nye lanceringer er den nye Klarna app, som i 2018
blev tilgængelig på alle markeder. Samtidig blev Sverige det første marked, der
fik adgang til næsten 100.000 udstedte Klarna bankkort.

Desuden lancerede selskabet i begyndelsen af ​​2019 sin Open Banking-platform, som vil give banker, fintechs og andre virksomheder adgang til mere end 4.300 banker gennem en API, hvilket skal fremme konkurrence og innovation.

Dette er i øjeblikket kun i Sverige, men vil snart blive tilbudt på flere markeder, siger Klarna.

LÆS OGSÅ: Klarna lancerer globalt BankID: Vigtigt for vækst i e-handlen


Vækstpotentiale i Norge

Det har også været et særdeles vellykket år for Klarna i Norge, hvor selskabet har fået forstærkninger i sin lokale organisation og en markedsføring, der har styrket Klarna-brandet.

LÆS OGSÅ: Klarna og Snoop Dogg lancerer egen nethandel

- Vi ser fortsat højt vækstpotentiale på det norske marked, både online og i fysiske butikker. Vi vil fortsætte med at investere i nye produkter og tjenester for at tilbyde endnu mere smidige oplevelser både for forbrugerne, forretningerne og vores partnere, og skabe en kunderejse i verdensklasse, siger Klarnas chef i Norge, Jani Tyyni, i en pressemeddelelse.