Klimasamvittigheden kommer bjørne, flodheste og andre firbenede kunder til gode

Indsats for at mindske madspild.

I løbet af 2019 har det store onlinesupermarked, nemlig.com doneret over 1200 kg. dagligvarer til godgørende organisationer i kampen mod madspild.

Nu får de mange dyr i Zoologisk Have også glæde af overskudsvarene.

Annonce

Græskar, blomkål, brød og peberfrugter. Det kan være dagligvarer fra en hvilken som helst ordre, som i stedet for at blive leveret til hoveddøren, lander hos bjørne, kameler, giraffer og andre firbenede ”kunder”.

For at reducere madspild har det danske onlinesupermarked lavet en aftale med Zoologisk Have om, at de kan afhente kasseret frugt og grøntvarer, der ikke kan sælges.

Det vækker stor begejstring hos den kommercielle direktør i Zoologisk Have:

Som virksomhed kan vi spare penge på foder, når vi modtager varer tre gange om ugen. Og det kommer selvfølgelig dyrene til gode, når vi i stedet kan bruge ressourcerne til glæde og gavn for deres velfærd, siger Christian Higraff.

Han fremhæver derudover, hvordan kampen mod madspild også ligger højt på agendaen hos dem:

Indsatsen for at mindske madspild går hånd i hånd med vores ambitioner om at sikre en klimavenlig drift af Haven, så partnerskabet med det store onlinesupermarked er en ren smashbold.

Det er også en sejr for nemlig.com, at kasserede grøntsager og frugter ikke bare ender i skraldespanden, men får en skæbne der tjener et højere formål.

Det er fantastisk, at vores overskudsvarer også kan supplere dyrenes foder i Zoologisk Have. Vi har kun en tredjedel af det madspild, som de har i den almindelige dagligvarebranche, og vi arbejder hele tiden på at nedbringe vores spild på nye og smarte måder. Det betyder også at vi skal være kreative og finde på nye samarbejdspartnere, der kan aftage vores overskudsvarer, som Zoologisk Have nu har gjort, slutter Mikkel Pilemand.

Annonce

Du kan se en film om samarbejdet her: