Kollektive fragtordninger – Effektive og miljøvenlige

Halvtomme fragtbiler dræner miljøet og bundlinjen

Du har sikkert prøvet det. Du har bestilt et par sko på nettet og modtager efterfølgende en pakke, der er stor nok til at rumme en velvoksen mikroovn.

Annonce

Efter at have bakset et stykke tid med de mange lag tape får du endelig åbnet papkassen, blot for at konstatere, at du har fået tilsendt 3 meter bobleplast og et stykke bølgepap. Heldigvis finder du også dit nye fodtøj i bunden af kassen – i endnu en kasse, naturligvis.

På sin vej til dig har pakken måske ligget i et halvfyldt pakkebur i en halvfyldt fragtbil. Og på vej til webshoppen, hvor du købte skoene, er det ikke utænkeligt, at dine sko har ligget i en halvfyldt container.

LÆS OGSÅ: Selvkørende minibusser og robothunde - Fremtidens ”last-mile”-logistik?

Vi transporterer alt for meget luft

Halvtomme fragtbure i halvtomme fragtbiler og varer pakket i alt for store kasser koster dyrt. Fragtmandens udgifter pr. kilometer er jo stort set de samme, uanset om lastbilen er halvtom eller fyldt til bristepunktet.

Noget tilsvarende gør sig gældende for CO2-regnskabet. Jo mere uudnyttet plads der er i en fragtbil, jo større bliver CO2-udledningen pr. pakke.

En af de logistikvirksomheder, der arbejder på at minimere den tomme plads i forsyningskæden, er Greenway Logistics.

– Der sendes mange containere, der ikke er fyldt op. Det kan som regel ikke betale sig at finde nogen, der kan bruge resten af pladsen i containeren, siger Frank Buchmann, direktør i Greenway Logistics’ danske afdeling.

I stedet for at sælge tom plads i containere og fragtbiler satser Greenway på kollektive fragtordninger i samarbejde med brancheforeninger som Sportsbranchen og Dansk Mode og Tekstil.

Annonce

LÆS OGSÅ: Ny leveringsform: Få din pakke fra Zalando leveret direkte i dit hjem

Frank Buchmann har været med, siden Greenway åbnede sin danske afdeling for 1 år siden.

– Vi ved af erfaring inden for sport og mode, at mange butikker får leveret deres varer tæt på hinanden, siger han.

Den geografiske nærhed gør det oplagt at samle flere butikkers ind- og udgående pakkestrøm.

– I stedet for at man for eksempel har 20 fragtbiler, der ligger og kører efter hinanden, så forsøger vi at nøjes med en enkelt transportør, som så skal levere til 20 butikker i stedet for 5, og i stedet for 6 pakker pr. stop har transportøren nu 20 pakker pr. stop, siger Frank Buchmann.

Antallet af pakker pr. stop er en afgørende faktor i transportbranchen. Jo flere pakker pr. stop, jo mindre tid går der med at aflevere pakker, og jo kortere bliver turen, alt andet lige. Ud over den økonomiske fordel har en kollektiv fragtordning også en positiv indvirkning på CO2-regnskabet.