Den store dagligvarekoncern Coop vil udbyde produktionen af sine egne varer til danske producenter, herunder mærkerne Änglamark, Coop og X-tra,
Den første aftale er allerede på plads. Produktion af Änglamark havregryn bliver nu flyttet fra Letland til Danmark, hvor Valsemøllerne fremover skal producere de økologiske gryn for Coop.
Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til 5 milliarder kr. over de kommende tre år. Det kræver, at danske producenter er konkurrencedygtige, for prisen er stadig vigtig, men vi tror, at det kan være en vigtig håndsrækning, siger Jens Visholm, koncerndirektør i Coop, i en pressemeddelelse.
Indsatsen for danske varer er første led i en samlet Genstartsplan, som blandt andet også omfatter mere forretning i fællesskab, mere grøn omstilling, mere digitale og hensynsfulde indkøb.
Vi har lært meget af coronakrisen. De erfaringer vil vi nu gøre til konkrete handlinger, som vi ved, at danskerne efterspørger i højere grad nu end før krisen, siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.
Coop sætter også gang i en række andre tiltag, der skal være med til at hjælpe danske producenter:
- Mærkning af varer fra Danmark, så det bliver nemmere for kunderne at finde de danske varer i butikkerne.
- Markedsføring øges med kampagner i alle fem kæder – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma for danske og lokale produkter.
- Coop Crowdfunding åbner permanent salgskanal for de mindste producenter og bistår med finansiering.
- Irma hjælper små fødevare-iværksættere med markedsføring og direkte salg af deres varer.
Dette er en invitation til danske fødevareproducenter. En invitation til at fokusere mere på hjemmemarkedet, og til at satse mere på udvikling af nye produkter, der også prismæssigt er konkurrencedygtige. For vi lykkes kun med dette, hvis produkterne er konkurrencedygtige på både pris og kvalitet, og danskerne bakker op, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop
Indsatsen for at øge salget af danske varer begynder allerede nu med øget markedsføring i butikker og i alle Coops medier.