”Konverteringsoptimering er ikke alt”

Ehandelsdagen 2019: Her får du en opsummering af bidrag fra både Trendhim, Jysk, Saxo og Watery.

Annonce

- Det handler om at eksekvere – I skal have tid til, at eksekvere på de ting, I får med hjem i dag. Det er den største takeaway fra konferencer.

De to ud af tre hovedarrangører, Søren Sieg Jensen og Dennis Drejer, er gået på scenen og byder de 400 opmødte e-handlere velkommen til Kulturcenter Limfjord i Skive – Ehandelsdagen 2019 er skudt i gang.

Annonce

Bag kulisserne sidder tredje arrangør, Lise Korsgaard, som blandt andet kører forretningen Bizzup.dk.

- Søren og jeg følte, at der var brug for en konference med håndgribelige hands-on tips. En konference, hvor man ville få lyst til at sende hele sin marketingafdeling afsted. Efteruddannelsesmulighederne i yderområderne af Danmark er for få. Derfor teamede vi op og dagen blev en realitet, fortæller direktøren i Rito.dk, Dennis Drejer.

Bag det store e-handelsevent står også en masse sponsorer, herunder blandt andre Bring, Postnord, Expressbank og Dandomain.

- Det er sponsorer, vi kan stå inde for – både deres service og produkt. Derfor har vi valgt dem som partnere til Ehandelsdagen 2019, fortæller Søren Sieg Jensen, partner og udvikler i Cykelpartner.dk.

Tilbage i 2017 havde det midtjyske event 170 deltagere, men nåede i år op på et rungende 400 engagerede e-handlere, hvilket blev til en udsolgt sal.


27 lande, 18 sprog og 15 valutaer

Dagens første e-handler på scenen var Sebastian Petersen, som stiftede onlineportalen Trendhim, da han var 19 år gammel.

Forretningen havde ingen investorer, så det var lommepenge og lommeuld, der startede onlineplatformen. I dag har Trendhim 50.000 besøgende om dagen, 35 medarbejdere på fuldtid og omsætter for 75 millioner.

- Konvertingsoptimering er ikke alt – vi har opbygget et oplevelsesunivers. Vi arbejder mere og mere på at investere i tungt materiale, herunder videoer og fotoshoots. Vi skal inspirere vores kunder til at købe et produkt eller flere, som ikke nødvendigvis møder et ”lige nu og her”-behov. Ellers bliver vi ikke mere end et godt varekatalog, fortæller direktøren.

Trendhim har skabt 12 egne mærker, og på den måde konkurrerer virksomheden ikke direkte på pris, hvilket er værdifuldt i ”kampen” mod store online markedspladser.

Efterhånden er én af virksomhedens spidskompetencer blevet skalering, i og med at Trendhim forhandler i hele 27 lande.

- Hvis landet taler engelsk, så er det bare med at komme i gang! Og hvis ikke, man har iværksætter DNA i virksomheden, så kommer man ikke så langt – det handler om at skubbe på.

Han giver endvidere de mange opmødte e-handlere tre gode råd til en succesfuld forretning:

1. Kig fremad
2. Dyrk dine in-house kompetencer
3. Outsourcing er noget bullshit


Kunden først

Kasper F. Dorby, ansvarlig for digital marketing i Jysk Nordic, mødte også op for at fortælle lidt om Jysk’ planer for det kommende år.

- Kunden først er en helt central del af alt dét, vi er. Det har faktisk været strategien de sidste fem år, fortæller Kasper F. Dorby.

Jysk åbnede i 1979 den 2. april på Silkeborgvej
i Aarhus. Jysk ejer Nordeuropas største distributionscenter, beliggende i Uldum,
som leverer til hele 29 lande.

- Den online salgsudvikling er opadgående, og Danmark fylder en væsentlig del – vi runder i år en milliard danske kroner i omsætning online isoleret set.

I 2020 er det en ambition for Jysk at blive mere datadreven, når det kommer til digital markedsføring:

- Det handler om to ting: Performance, altså hvad kan virksomheden konkret måle på. Dernæst branding awareness og perception. Pas nu på med kun at fokusere på konverteringsrater og konkurrencen om det sidste klik. Sørg at få jeres brand og forretning gjort kendt.

Han fortæller også, at en stor del af Jysk’ budget går til research-marketing, udelukkende for at kunne dække den fulde kunderejse.


Stort vareudvalg, hurtig levering og lave priser er ikke længere nok!

Èn af de mange kompetente foredragsholdere var også
e-boghandlen Saxos direktør og stifter, Jørgen Balle Olesen, som udrullede en
case om fremtidens e-commerce.

Han fortæller, hvordan det første e-commerce-slag var en kamp mellem de traditionelle, fysiske butikker og internetforretningerne.

Det kredsede om, at nettet begyndte at kunne løse nogle basale behov på en mere optimal og effektiv måde end butikken. Et stort sortiment, lavere priser, convenience og hurtig levering. '

Men ifølge direktøren befinder vi os nu i et nyt paradigmeskifte. Markedet står overfor at skulle kæmpe med internationale kræfter – nu er det en helt anden battleground.

E-commerce 2.0 handler nemlig om brand og engagement.

Du kan læse om de fire nøglebudskaber i artiklen: Et paradigmeskifte: Er du klar til at rykke på e-commerce 2.0?


Watery går i kødet på Norge og Sverige

Daniel Johannesen afrundede dagen med et stærkt og engagerende oplæg – manden bag Watery.dk, som i en alder af 19 år modtog FDIHs e-handelspris ”Årets E-ner” i maj 2018.

Watery omsætter for flere millioner om året, og 2019 bliver det år, hvor virksomheden hæver barren og træder ind på det norske og det svenske marked.

Daniel Johannesen lægger heller ikke skjul på sine store ambitioner:

- Min plan er at blive Nordens største forhandler inden for svømmetøj og svømmeudstyr, afrunder han med et kækt smil og en opløftende reaktion fra salen.

LÆS OGSÅ: Watery – alt andet end en døgnflue

På gensyn næste år, Skive - til mere e-handel!